Dlhodobé dotovanie ťažby nekvalitných fosílnych palív na jednej strane a súčasne obrovské investície do podpory obnoviteľných zdrojov energie sú nielen ekologickým, ale aj ekonomickým nezmyslom. Táto paralela je síce z úplne iného sektora, ale veľmi dobre ilustruje smerovanie bankovníctva. Banky nemôžu dotovať nákladné úkony v pobočkách a zároveň investovať do oveľa jednoduchších a pre klientov pohodlnejších alternatív. Ktoré sú pre nich navyše lacnejšie alebo bezplatné.
Zmeny v sadzobníku sú pravidelne terčom kritiky z rôznych strán, bez ohľadu na to, či majú, alebo nemajú reálny vplyv na klienta. Lebo sa veľmi často týkajú účtovaných poplatkov, iba ak klient nemá zriadený balík služieb. V našom prípade je to asi percento klientov. Typickým príkladom je poplatok za vklad hotovosti v pobočke. Práca s hotovosťou patrí k najviac nákladným. Vyžaduje si technické vybavenie, personálne kapacity a náklady na bezpečné uskladnenie a prevoz peňazí. A vôbec neplatí, že by nárast bezhotovostných transakcií znamenal pre banky menej hotovostných operácií v pobočkách. Práve naopak, ich objem každý rok rastie.
Späť k príkladu z úvodu. Ak máme pokračovať v investíciách do vkladomatov, ktoré sú pre klientov oveľa pohodlnejšie, rýchlejšie, bez poplatku a stávajú sa štandardom, nemôžeme „dotovať“ hotovostné operácie v pobočkách. Už dnes existuje vo väčšine prípadov k poplatkom lacnejšia alebo úplne bezplatná alternatíva v elektronickom bankovníctve, do rozširovania týchto možností banky, pri zachovaní maximálnej miery bezpečnosti, kontinuálne investujú.
A ak sme predbehli väčšinu európskych krajín v tom, že máme jedny z najlacnejších hypoték, treba si na druhej strane uvedomiť aj to, že náš bankový sektor má výrazne nižšie príjmy z poplatkov, ako je európsky priemer. Podľa údajov Národnej banky Slovenska sa podiel príjmov z poplatkov na celkovom objeme príjmov z úrokov a poplatkov drží v posledných rokoch na úrovni 1 : 3 oproti európskemu priemeru 1 : 2. Hoci sa od roku 2014 zvýšil z 21 na aktuálnych 26 percent, stále výrazne zaostávame za európskymi 34 percentami.
Nie, platenie za služby vrátane bankových nie je neetické. Výška poplatkov sa v bankovom prieskume hodnotiaceho systému Staffino umiestnila až na štvrtom mieste. V oveľa väčšej miere klienti očakávajú od banky spoľahlivosť a bezpečnosť elektronického bankovníctva, profesionalitu zamestnancov a výhodnosť bankových produktov. A to nie je možné zabezpečiť v prípade, ak by sme chceli mať všetko zadarmo.
Ak máme pokračovať v investíciách do vkladomatov, ktoré sú pre klientov oveľa pohodlnejšie, nemôžeme „dotovať“ hotovostné operácie v pobočkách.