Už od môjho nástupu do funkcie podpredsedu vlády systematicky bojujeme proti byrokracii a zavádzame do praxe princíp jedenkrát a dosť. Som preto rád, že naša vízia „štátu priateľského k ľuďom“, ktorý nebude robiť z ľudí poštárov medzi úradmi, sa plní. Jednotlivými opatreniami krok za krokom budujeme bezpapierovú, rýchlu a efektívnu komunikáciu medzi štátom a občanmi. Na úrade máme jasný cieľ – vybudovať moderný digitálny štát. Nepracujeme v štvorročných volebných cykloch, ale kontinuálne. Máme pripravenú tretiu antibyrokratickú novelu. Verím, že ešte v tomto roku prejde vládou. A nový parlament sa ňou môže ihneď zaoberať.
Prvá a druhá vlna zákona proti byrokracii prešla s podporou drvivej väčšiny koaličných aj opozičných poslancov. Tu sú čísla, ktoré hovoria jasnou rečou.
Od septembra 2018 do septembra 2019 sme odstránili 10 typov papierových výpisov a potvrdení. Od decembra tohto roka sa k nim pridajú ďalšie tri. Za toto obdobie si úrady cez portál OverSi a Dátové centrum obcí a miest stiahli 473 651 výpisov a ďalšie státisíce výpisov si overili úrady priamo cez informačné systémy, ktoré majú naintegrované. Občanom a podnikateľom sme za 13 mesiacov ušetrili takmer 7,3 milióna eur a 473 651 hodín stráveného času – podotýkam, že v tomto čísle nie sú zarátané výpisy, ktoré si úrady overili cez svoje interné systémy a integrácie.
Naším cieľom je urobiť zo Slovenska nielen odbyrokratizovaný, ale aj moderný dátový štát. Dôležité výsledky preto prináša činnosť našej Dátovej kancelárie, ktorá sa výrazne spolupodieľala na implementácii zákona proti byrokracii a jeho ďalšieho rozvoja. S účinnosťou od 1. novembra 2020 plánujeme zrušiť ďalších osem potvrdení, ktoré občania často dokladujú na úradoch. Pripravený tretí balík bude veľkou pomocou najmä pre podnikateľov, ktorí pri verejných obstarávaniach nebudú musieť predkladať bežné potvrdenia ako doteraz.
Máme pripravený aj zákon o údajoch, ktorý je aktuálne už v legislatívnom procese. Prioritne sa v ňom zameriavame na tému „mojich údajov“ s cieľom umožniť ľuďom, aby získavali informácie o údajoch a konaniach, ktoré o nich už štátna správa vedie, aby si vedeli overiť, kto a na základe akého oprávnenia k ich údajom pristupoval.
Náš úrad funguje ako nadrezortný koordinátor v oblasti IT. Aj preto ma potešilo, že na medzinárodnom kongrese ITAPA boli z troch ocenených projektov dva z našej dielne. Keď sa totiž potlačí rezortizmus, prichádzajú výsledky. Verím, že okrem odborníkov ich ocenia aj občania.