Rozkopávky a zápchy v Bratislave
StoryEditor

Tritisíckilometrové zápchy a záchytné parkoviská

21.11.2019, 23:00
V Bratislavskom kraji je evidovaných viac ako pol milióna vozidiel.

Zápchy, nervozita, stres. Každé ráno a každý večer strácame desiatky minút v dopravných kolónach. Za posledné roky sa situácia na cestách nijako nezlepšila, skôr naopak. Krátky pohľad do štatistík prezrádza príčiny tohto javu. V Bratislavskom kraji je evidovaných viac ako pol milióna vozidiel. Okrem toho prúdia do hlavného mesta dennodenne desaťtisíce áut z okolitých obcí a miest. Ak by sme všetky tieto autá zaradili za sebou, vznikne kolóna s dĺžkou vyše tritisíc kilometrov.


Keď sa rozprávam s obyvateľmi Bratislavského kraja, ktorí sú dopravnými zápchami postihnutí azda najviac z celej republiky, dostávam stále tú istú odpoveď: „Aj by som nechal auto doma, ale chýba metro, mestská železnica, cyklotrasy či záchytné parkoviská.“ A práve téme záchytných parkovísk sa chcem dnes venovať podrobnejšie.


Podstata týchto parkovísk, označovaných ako Park+Ride alebo P+R, spočíva v tom, že doma nasadnete do auta, odveziete sa na železničnú alebo autobusovú stanicu, tam odstavíte svoje vozidlo a ďalej už pokračujete verejnou dopravou. Ide o efektívne a ekologické riešenie, ktoré prináša pozitíva na všetkých frontoch: šetrí sa tým životné prostredie, znižujú sa dopravné zápchy a neraz je to pre cestujúcich aj lacnejšie. Kým za volantom ste v neustálom strese, vo vlaku alebo v autobuse si môžete čítať noviny, odpisovať na e-maily alebo jednoducho spať.


Donedávna sa zdalo, že systém záchytných parkovísk a prestupných terminálov môžeme vidieť len v zahraničí. Dnes je situácia iná. V tomto roku pribudli pre obyvateľov Bratislavského kraja tri záchytné parkoviská: vo Svätom Jure, v Malackách a v Šenkviciach. Tesne pred dokončením je parkovisko v Pezinku a výstavba nového parkoviska sa začala v Ivanke pri Dunaji.


Okrem stoviek miest na parkovanie áut získali obyvatelia kraja aj nové chodníky, lavičky, informačné tabule či prístrešky. Pribudla zeleň a nechýbajú ani kryté stojany na bicykle.


Čím viac áut zachytíme na okraji hlavného mesta, tým menej áut bude na cestách. Ale nielen to. Znížením počtu vozidiel ušetríme aj miesta na parkovanie. Namiesto asfaltových a betónových parkovísk môže pribudnúť zeleň, chodníky alebo detské ihriská či fontány.


Samozrejme, záchytné parkoviská a prestupné terminály nie sú všeliekom na problémy dopravy. Ak chceme odľahčiť cesty, verejná doprava musí byť čistá, dostupná, musí jazdiť bez meškania a spoje musia na seba nadväzovať. Len tak motivujeme ľudí presadnúť z áut do vlakov alebo autobusov.


Tri novovybudované záchytné parkoviská v Bratislavskom kraji sú prvé lastovičky a sme len na začiatku cesty. Ale každé jedno takéto opatrenie dokáže robiť cestovanie príjemnejšie, ekologickejšie a efektívnejšie.


01 - Modified: 2022-09-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Droba a Vallo očami svojich predchodcov. Stroskotávajú na doprave 02 - Modified: 2022-08-26 14:01:06 - Feat.: - Title: Investícia do energetiky ako príležitosť? 03 - Modified: 2022-08-25 14:45:30 - Feat.: - Title: Výsledky čínskych spoločností sa zhoršili 04 - Modified: 2022-08-25 08:31:23 - Feat.: - Title: Čo je hlavný problém Matoviča 05 - Modified: 2022-08-23 11:14:25 - Feat.: - Title: Budeme musieť škrtiť a šetriť. Droba varoval pred následkami vysokých cien energií
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
02. október 2022 12:34