Ekonomická diplomacia – teda podpora slovenských podnikateľov v zahraničí, ale aj lákanie zahraničných investícií na Slovensko – bola zo strany slovenských diplomatov dlho vnímaná ako „prívesok“ ich politickej, konzulárnej či kultúrnej práce. Dnešné globalizované ekonomické prostredie si však vyžaduje podstatne väčšiu angažovanosť slovenských diplomatov. Mnoho inšpiratívnych príkladov nájdeme v severských krajinách, Rakúsku, ale aj v susednom Česku.
Súčasná vládna koalícia rozvíjala hospodársku diplomaciu svojsky – namiesto budovania kapacít existujúcich ekonomických diplomatov vytvorila paralelný systém štyroch (!) „inovačných“ diplomatov. V praxi sa potom udialo to, že viaceré z týchto pozícií obsadili nominanti strany Smer. Napríklad novým inovačným diplomatom vo Fínsku sa stal bývalý štátny tajomník z ministerstva obrany a do Izraela bol vyslaný špecialista na lízingy, ktorý v oblasti technologických inovácií dovtedy nemal skúsenosti.
Profesionálna ekonomická diplomacia musí byť integrálnou súčasťou zahraničnej politiky. Na jej zlepšenie musíme okrem iného tiež eliminovať politický vplyv v investičnej agentúre, ktorá je kontaktným miestom pre každého zahraničného investora. V normálnej krajine predsa nie je možné, aby sme potenciálnym investorom ponúkali lokality, ktoré sú vo svahovitom teréne či v záplavovom území.
Prvým nutným opatrením však je zaviesť transparentný výber uchádzačov na pozície ekonomických diplomatov. Tieto pozície nesmú slúžiť ako dôchodok pre vyslúžených politikov bez nutných znalostí a schopností. Moderná diplomacia si vyžaduje, aby naše zastúpenia v zahraničí boli probiznisovo orientované a obsadzované ľuďmi, ktorí biznisu a jeho potrebám rozumejú a špecializujú sa na niektorú z jeho oblastí.
Nemenej dôležité je tiež nastaviť spravodlivý systém odmeňovania diplomatov tak, aby boli motivovaní prinášať Slovensku obchodné príležitosti. Je dôležité zamerať sa na globálne ekonomické centrá, ako napríklad Silicon Valley, Singapur a Hongkong, prostredníctvom malých, ale efektívnych zastupiteľských úradov, ale zároveň vytvárať ekonomické príležitosti aj v krajinách, ktorých obchodný potenciál ešte len rastie.
Agenda ekonomickej diplomacie musí byť prioritou nového ministra zahraničia. Musí to byť konečne človek, ktorý téme rozumie a má odvahu zmeniť veci a otvoriť novú, modernú kapitolu našej diplomacie.