So vznikom Európskej menovej únie boli prijaté a implementované opatrenia vo fiškálnej oblasti. Zavedenie jednotnej menovej politiky pre členské štáty eurozóny viedlo k vytvoreniu Paktu stability a rastu. V rámci neho boli stanovené záväzné kritériá pre fiškálnu oblasť – 60 percent pre verejný dlh a tri percentá pre fiškálny deficit.
Vzniká základná otázka, či platný Pakt stability a rastu zohľadňuje terajšiu etapu sociálno-ekonomického vývoja. Pri odpovedi na ňu je všeobecná zhoda v tom, že v súčasnosti Pakt stability a rastu nezohľadňuje potrebné atribúty. Najmä preto, lebo bol prijatý v roku 1997 za iných podmienok a zohľadňoval iné trendy hospodárskeho vývoja v tomto období.
Historicky sa nie všetkým štátom eurozóny darilo plniť tieto záväzné kritériá ani pred vznikom dvoch historických kríz v tomto storočí. Svetová finančná kríza a súčasná svetová vírusová kríza viedli k zhoršeniu fiškálnych kritérií. Tie sú preto z dlhodobého hľadiska neudržateľné. V súčasnosti sú potrebné dodatočné výdavky zo štátnych rozpočtov jednotlivých štátov spojené s klimatickou zmenou a transformáciou.
Preto sa javí ako potrebná revízia Paktu stability a rastu. Tá by mala zohľadňovať historickú transformáciu na zelenú a digitálnu ekonomiku pri zachovaní sociálnej stability. Rýchle a nekontrolovateľné šírenie COVID-19 viedlo k bezprecedentným negatívnym vplyvom na verejné financie. Preto Európska komisia zaviedla dočasne únikovú doložku – General Escape Clause do januára 2023. V súčasnosti dočasné pozastavenie platnosti fiškálnych kritérií v rámci tejto doložky vytvára podmienky na zavedenie dohody o prechode na nové princípy fiškálnych pravidiel.
Pretože revízia súčasného Paktu stability a rastu je objektívne potrebná, vzniká otázka, akú podobu by mali mať fiškálne pravidlá. Mali by zohľadňovať súčasnú historickú transformáciu a zabezpečiť stabilitu a udržateľnosť verejných financií. Preto bude potrebné presne vymedziť a zjednodušiť pojem fiškálne pravidlá pre dlhodobé opatrenia spojené s dôsledkami COVID-19 a pri investovaní do zelenej a digitálnej ekonomiky a pri zohľadnení atribútov sociálnej stability.
Ponúka sa tiež možnosť zavedenia zlatého pravidla pre verejné investície v kombinácii s pravidlami pri výdavkovej časti rozpočtu. Úspešná revízia Paktu stability a rastu bude závisieť od vzájomnej koordinácie a implementácie na národnej úrovni a na úrovni Európskej komisie.