Juraj Mravík
StoryEditor

MHD zadarmo je zlý nápad

24.08.2020, 00:00
Zrušenie aspoň symbolickej cenovky vedie k menej optimálnemu využívaniu služby.

Pri finančných ťažkostiach netreba šetriť, ale čo najviac míňať! Keby vám takúto radu dal váš finančný poradca, asi by ste si zmazali jeho telefónne číslo. Pri spravovaní verejných financií to je však pomerne bežný modus operandi. Namiesto zrušenia vlakov zadarmo tu máme ich expanziu smerom k autobusom. A vôbec neprekáža, že sa zmenila vláda.

Každý verejný výdavok zaplatíme z dnešných a budúcich daní. Preto treba položiť vždy dve otázky. Prvá – čo má ten výdavok priniesť? Ak má ľuďom ušetriť peniaze, tak je to ďalší príklad neadresného výdavku, keď sociálnu dávku dostanú chudobní aj stredná trieda a aj bohatí, ktorí do autobusu zablúdia (v Bratislave sa im to sem-tam prihodí). Z jedného vrecka vezmem, do druhého dám.

Menej áut v uliciach? Efekt bude skôr opačný. Už dnes je jazda autom v meste drahšia ako MHD. Nulová cena skôr bude znamenať zníženie komfortu a upevní presvedčenie, že v aute mi bude cestou do práce lepšie. MHD sa stáva zaujímavejšou skôr pre chodcov. Nemusíme hádať – tento efekt jasne vypozorovali v estónskom Tallinne, kde je MHD zdarma už osem rokov. Výrazne tam narástol počet cestujúcich, ktorí absolvujú len veľmi krátke jazdy.

Druhá otázka, ktorú treba položiť pri verejných výdavkoch, znie: aké to bude mať nezamýšľané dôsledky? Teda také, ktorými sa politici pri presadzovaní svojho nápadu nebudú chváliť, alebo si ich dokonca ani neuvedomia. Viditeľný bude efekt na rozpočet obcí. V minulosti politici radi sľubovali a následne sľuby nechali zaplatiť z obecných rozpočtov, pričom na dodatočné financie sa akosi zabudlo. To sa vyriešiť dá.

No efekt „obedu zadarmo“ sa vyriešiť nedá. Každá služba spotrebúva vzácne zdroje. Zrušenie aspoň symbolickej cenovky vedie k menej optimálnemu využívaniu tejto služby, a teda k menej optimálnej spotrebe vzácnych zdrojov na túto službu. Úplne sa stratia dôležité cenové signály, ktoré ukazujú, ako sa potreba dodávanej služby vyvíja v priestore a čase.

Potreby zákazníkov (ak ich tak vôbec ešte môžeme volať) prestanú byť pre dodávateľa služby akokoľvek zaujímavé, keďže od zákazníkov pri službe zadarmo nezávisí nič – kvalita cestovania, nové trasy či investície do vozového parku budú ekonomicky dokonale odtrhnuté od tých, ktorých potreby by mali uspokojovať. MHD zadarmo bude navyše brzdiť skutočné inovácie vo verejnej doprave, ktoré nespočívajú vo vyšších dotáciách, ale v objavovaní úplne nových modelov dopravy.

Je to ďalší zo sľubov, ktorý sa rýchlo a pevne zažerie do Slovenska a ktorý už nikdy nikto nezruší, aj keď sa po pár rokoch ukáže ako drahý a nezmyselný. Jednoducho, zlý nápad.
Zrušenie aspoň symbolickej cenovky vedie k menej optimálnemu využívaniu služby.

01 - Modified: 2024-04-15 11:40:00 - Feat.: - Title: Číňania dotácie popierajú. Ich autá si držia náskok vďaka inováciám i dokonalej výrobe 02 - Modified: 2024-04-11 12:10:00 - Feat.: - Title: Nové opatrenie na kúpu elektromobilu? Je výhodné len pre jednu skupinu motoristov 03 - Modified: 2024-04-04 14:22:29 - Feat.: - Title: Fico sa bojí čierneho scenára. Sľúbený plán nedoručil, namiesto toho dáva investorom desiatky miliónov eur 04 - Modified: 2024-03-07 10:45:37 - Feat.: - Title: Mimovládne organizácie si mali rozdeliť stovky tisíc eur. Nakoniec nedostali nič, toto je dôvod 05 - Modified: 2024-03-06 17:21:35 - Feat.: - Title: Za zrušením dotačnej schémy na podporu ľudských práv je politika. Rezort chce oslabiť mimovládky, tvrdí PS
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
18. apríl 2024 10:12