HN/Peter Mayer
StoryEditor

Pre dolinu, za dolinu aj o doline

24.02.2021, 23:00
Rozumná dočasná stavebná uzávera na všetky novo plánované projekty v Demänovskej doline nemusí byť na škodu. Je predsa rozumné a správne zastaviť sa, zanalyzovať situáciu a prijať dlhodobo udržateľný plán.

Sledujúc petíciu hnutia Pre dolinu, ktorej cieľom je dosiahnuť čiastočnú stavebnú uzáveru v Demänovskej doline a nastavenie pravidiel pre ekologicky únosnú hromadnú dopravu v tejto lokalite si kladiem otázku – ako to zase celé dopadne?

Pretože posledná veľká petícia o budúcnosti Štrbského Plesa dopadla minimálne divne. Viac ako 70 tisíc podpisov, veľa humbuku, veľa marketingu a výsledok? Fakticky žiadny.

Ľudia, ktorí organizujú petíciu Pre dolinu by si to možno nikdy nepomysleli, ale ja im skutočne úprimne želám, aby ich iniciatíva nevyšla navnivoč. Dokonca ich v mnoho aj podporujem a súhlasím s nimi.

Aj ja si totiž myslím, že rozumná dočasná stavebná uzávera na všetky novo plánované projekty v Demänovskej doline nemusí byť na škodu. Je predsa rozumné a správne zastaviť sa, zanalyzovať situáciu a prijať dlhodobo udržateľný plán.

A na ten čas, kým toto nebude na papieri a kým sa na tom nezhodnú všetky relevantné subjekty, pozastaviť vydávanie povolení a zmeny v územnom pláne. Súhlas.

A dupľovaný súhlas aj na druhú časť požiadavky petície. Áno, áno a ešte raz áno akémukoľvek rozumnému plánu na zavedenie ekologicky únosnej a efektívnej hromadnej dopravy do doliny a z doliny.

Tá je totiž najväčším a paradoxne aj najľahšie odstrániteľným problémom. Všetci plus mínus vieme, ako na to, len sa ku tomu doposiaľ nikto zodpovedný neodhodlal.

O čo ide? Do Demänovskej doliny chodia ročne státisíce ľudí. Menšia polovica z nich príde, ubytuje sa v doline a následne tam trávi dovolenkový čas. V lete najmä turistikou a v zime najmä lyžovačkou. Väčšia polovica (a najmä v zime v čase lyžovačky) do doliny iba dochádza.

Rodina, partia, zájazd – prídu ráno, zalyžujú a podvečer odídu. Sú ich tisíce a ich príchody a odchody prinášajú zápchy, nervózne situácie, zbytočné emisie do ovdzušia – skrátka problémy.

Nemyslím si, že by bolo extra veľkým problémom prinútiť ľudí (aj pokutami), ktorí prídu do doliny na dovolenku autom, aby po odstavení auta už svoje vozidlo nepoužívali. Väčšina z nich to dokonca ani dnes nerobí.

Ale ako sa vysporiadať s jednodňovými lyžiarmi? Tí predsa tiež majú právo lyžovať na Chopku, alebo si v lete užívať turistiku.

Existuje iba jedna rozumná a vo svete už dávno vyskúšaná a fungujúca metóda. Jej základom sú veľké a bezpečné odstavné parkoviská (spravidla zadarmo) na ktoré nadväzuje pohodlná a efektívne fungujúca hromadná doprava (spravidla zadarmo).

Veľmi podobné doliny v Rakúsku, Švajčiarsku, Francúzsku, Kanade, USA – vyberte si – presne takto fungujú. Cieľ je vždy ten istý – nepustiť mraky áut do doliny, ale zároveň tam pustiť lyžiarov a turistov. Je to logické, je to správne a tak sa to má robiť.

Spôsobov je niekoľko a treba si vybrať. Vo väčšine prípadov sa takáto doprava zabezpečuje ekologickými autobusmi, alebo minibusmi (plynové, hybridné, elektrické, biopalivové ... onedlho možno vodíkové), ktorých však musí byť dostatočný počet.

Často sa používajú aj veľké prepravné lanovky, ktorých výhodou je, že nepotrebujú cestu. Finančne náročnejšie bývajú riešenia cez električky, alebo zubačky.

Vždy, všade a za každých okolností je ale takéto riešenie hromadnej dopravy po turistickom stredisku vecou daného regiónu.

Ten je – ako beneficiér – samotnej prítomnosti turistov (zamestnanosť, dane, odvody, poplatky) vždy v líderskej pozícii. Kvalitná hromadná doprava umožňuje stredisku, ale aj regiónu kvalitne fungovať. A o to predsa ide.

Myslím si, že v prípade Demänovskej doliny ide väčšine ľudí presne o toto. Tak ako nikto normálny nechce a nemôže chcieť, aby sa v doline halabala stavalo kdekoľvek a čokoľvek, tak isto nikto normálny nemôže chcieť, aby sa nevyriešil dopravný chaos, ktorý tam pravidelne zažívame.

Nič nám preto nemôže brániť v tom, aby si spolu sadli napríklad obec Demänovská dolina, ochranárske združenia a iniciatívy, podnikatelia, alebo prípadne aj Oblastné združenie cestovného ruchu Liptov.

A najlepšie pod záštitou rezortov životného prostredia a dopravy (tie ku tomu majú čo povedať). A prijali plán. A vyriešili to. Rozumne a citlivo.

Keď tomu pomôže petícia, tak super. Ale petícia nie je riešenie, to musia prijať subjekty, ktoré som menoval.

A môžu prijať aj iné dôležité veci, pravidlá a záväzky, ktoré sa týkajú podnikania v národných parkoch. Len to treba urobiť. Najmä pre dolinu.

Igor Rattaj (predseda predstavenstva TMR, a.s.)

01 - Modified: 2024-04-11 14:31:29 - Feat.: - Title: Zahraniční turisti sa húfne vrátili na Slovensko, na rekord nechýbalo veľa 02 - Modified: 2024-03-15 13:34:48 - Feat.: - Title: Najlepší rok v histórii tatranského kolosu. Zvládli nástrahy počasia, karty ešte zamiešajú vodné svety 03 - Modified: 2024-03-13 15:33:22 - Feat.: - Title: Teplotné výkyvy maria lyžiarskym strediskám biznis. Podmienky nie sú až také dramatické, reaguje šéf TMR 04 - Modified: 2024-01-16 14:36:19 - Feat.: - Title: Horský gigant plánuje 20-miliónovú investíciu v Tatrách, postaví luxusné apartmány (+galéria) 05 - Modified: 2024-01-26 15:15:30 - Feat.: - Title: Slovenské veľhory hlásia päť nových projektov. Finančníci a developer J&T si rozdeľujú Tatry
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. apríl 2024 14:16