StoryEditor

Na sľúbených diaľniciach sa nepovozíte

19.05.2021, 00:10
Harmonogram dáva presnú odpoveď, kde vynaložené investície prinesú najvyššiu hodnotu za peniaze.

Sľubovanie diaľnic a ciest bolo na Slovensku obľúbenou kratochvíľou. Hovoriť pravdu nie je ľúbivé, ale zodpovedné. Práve fakty a tvrdé dáta sú spôsob, akým sa vieme vo výstavbe konečne pohnúť ďalej a nebehať stále v bludnom kruhu.

Ministerstvo dopravy a výstavby predstavilo tento mesiac harmonogram projektov cestnej infraštruktúry, ktorý odobrila vláda. Dokument je finančným a časovým rámcom priorít vo výstavbe cestnej infraštruktúry, s ktorým sme verejnosť oboznámili minulý rok. Ide tak o ďalší mimoriadne dôležitý krok v stransparentnení a zefektívnení výstavby na Slovensku. Tá nemôže podliehať emóciám, ale faktom.

Harmonogram dáva presnú odpoveď na to, čo a kedy sa bude na Slovensku stavať nasledujúce roky a kde vynaložené investície prinesú najvyššiu hodnotu za peniaze. Som presvedčený, že práve takýto strategický dokument nám ponúka spôsob, akým môžeme ukončiť roky trvajúci chaos v plánovaní a vo výstavbe ciest prvej triedy a diaľnic na Slovensku. A za vyše tridsať rokov od Nežnej revolúcie sa, žiaľ, naozaj nemáme čím pýšiť... Vie to aj Európska únia, ktorá nekompromisne uťahuje kohútiky na financovanie cestnej infraštruktúry a chce sa zamerať na zelené riešenia. Preto je veľmi dôležité postupovať podľa reálneho plánu, ktorý nám pomôže vyvarovať sa zbytočných zdržaní a prieťahov, predražených, nelogických a miestami až nepochopiteľných riešení. Sústredenie sa na zmysluplné projekty zrýchli ich prípravu aj výstavbu a zabráni plytvaniu peniazmi či inžinierskymi kapacitami. Harmonogram, ktorý sme pripravovali spolu s Útvarom hodnoty za peniaze, zohľadňuje prioritizáciu projektov aj rozpočtové možnosti vrátane predpokladaného čerpania z európskych fondov.

Medzi priority patrí dokončenie rozostavaných a rozsúťažených stavieb, úsekov D1 do Košíc a D3 na Kysuciach, výstavba R4, R1 či R3, oprava ciest prvej triedy a mostov. Na Slovensku je čo stavať, každý plán je však závislý od rozpočtu. Harmonogram vychádza z investícií v objeme 0,8 percenta HDP ročne, čo predstavuje 700 až 800 miliónov eur. Je na mieste hľadať spôsoby, ako tento finančný balík navýšiť. V časoch poznačených pandémiou, keď musíme ekonomiku masírovať, ako sa dá, by viac investícií do budovania cestnej infraštruktúry znamenalo viac financií pre krajinu. A teda viac príležitostí pre pracovný trh. Po príklad nemusíme ísť ďaleko. Susedné Rakúsko bojovalo proti kríze výstavbou veľkých líniových stavieb. Výstavba ciest sa napokon vždy vráti. V podobe čulej ekonomiky aj hospodárskeho rastu.

01 - Modified: 2022-10-02 13:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Horí ohník, horí. A kde sú požiarnici? 02 - Modified: 2022-08-26 14:01:06 - Feat.: - Title: Investícia do energetiky ako príležitosť? 03 - Modified: 2022-08-25 14:45:30 - Feat.: - Title: Výsledky čínskych spoločností sa zhoršili 04 - Modified: 2022-08-25 08:31:23 - Feat.: - Title: Čo je hlavný problém Matoviča 05 - Modified: 2022-08-09 12:13:49 - Feat.: - Title: Zlomový moment vojny. Ukrajinská protiofenzíva môže zatlačiť Putina a zaistiť ďalšiu podporu Západu
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
06. október 2022 21:27