Bankovníctvo prešlo v poslednom čase z hľadiska technológií veľkým rozvojom. Možnosti ďalšieho pokroku sú naďalej významné, a tým pádom je tu aj naša povinnosť voči ľuďom ich implementovať. Obzvlášť, ak štatistiky jasne hovoria o tom, že Slovensko je v používaní smart zariadení oveľa rýchlejšie oproti väčšine západných krajín. Bude si to však vyžadovať naďalej veľké investície.
Spomínam, keď sme v roku 2011 uvádzali na trh prvú verziu mobilnej, takzvanej smart aplikácie. Málokto by v tom čase predpokladal, že onedlho bude bežné vyriešiť množstvo bankovo-poisťovacích vecí priamo z pohodlia obývačky alebo vo vlaku, či dokonca prostredníctvom mobilu alebo tabletu urobiť mimoriadnu splátku hypotéky. Píšem tento článok práve v mesiaci, v ktorom prvýkrát v histórii počet transakcií našou mobilnou aplikáciou prevýšil transakcie cez klasické elektronické bankovníctvo. Tento trend pokračuje a je nezastaviteľný.
Ešte prednedávnom sme považovali za samozrejmosť chodiť platiť šeky na poštu a faktúry do banky, či v tom lepšom prípade zadať prevodný príkaz v internet bankingu. Dnes je túto platbu možné vykonať kdekoľvek a kedykoľvek prostredníctvom našej mobilnej aplikácie v priebehu niekoľkých sekúnd jednoduchým zoskenovaním čiarového kódu na poštovej poukážke alebo faktúre. Pokiaľ vystavovateľ dokladu takýto kód poskytne. Keďže tieto kódy nie všetci uvádzajú, aktuálne sme uviedli skenovanie samotného čísla účtu na akomkoľvek doklade prostredníctvom mobilnej aplikácie. A to hlavne z dôvodu pred časom globálne zavedeného oveľa dlhšieho takzvaného IBAN kódu bankového účtu v eurozóne. Novinka v podobe možnosti skenovania čísla tak opäť zjednoduší celý proces, keďže prácne prepisovanie v novom tvare malo mnoho znakov a mohlo vytvárať priestor na chyby.
Vo svete sa kvôli inováciám intenzívne polemizuje aj o budúcnosti kamenných pobočiek. Verím v ich opodstatnenosť a v potrebu kontaktu s človekom, bankovo-poisťovacím odborníkom, aj do budúcnosti. Intenzívne pracujeme na tom, aby sme v pobočkách poskytovali služby, ktoré sa nedajú vybaviť elektronicky. Dôležité je vzájomné prepojenie priameho a elektronického kontaktu so zákazníkom. Zároveň si nemyslím, že dôjde k markantnému zatváraniu pobočiek na Slovensku v sektore ako takom. Ich počet v pomere k počtu obyvateľov je primeraný, avšak oproti mnohým západným krajinám oveľa menší. Predpovede mnohých štúdií zo Západu o zatváraní pobočiek tak určite neplatia pre Slovensko. Konkurenčný boj o zákazníka to nedovolí.