StoryEditor

Marketingový macher desaťročia

10.02.2015, 23:00

Lekári sa musia obetovať pre svojich pacientov, učitelia pre svojich žiakov a umelcom nesmie byť nič dôležitejšie, než ich umenie – aj keby mali pritom umrieť hladom.

Keď spíšeme tieto požiadavky na papier a vidíme ich čierne na bielom, hneď je jasné, aký je to nezmysel. Zástancov týchto povolaní možno ženie nejaký idealistický popud, no koniec koncov, taktiež len obchodujú. Rovnako im ide o moc, status a peniaze – hlavne o peniaze – tak ako všetkým ostatným.

Aj umenie je biznis

Náš starý mozog súhlasí, naše mladé srdce však túži po inom. Veď nároky sformovali Albert Schweitzer a Mahátmá Gándhí. O peniazoch tu reč nie je, ani nesmie byť, lebo „pravda, krása a dobro“ sú zo svojej definície antitézou mamonu. A potom prišiel Damien Hirst.

Britský umelec vyzdobil ľudskú lebku 8601 kusmi diamantov, pomenoval juForthe Love of God a strelil ju za najlepšiu ponuku. Ešte predtým rozsekal žraloky a kravy, vyhlásil útoky z 11. septembra 2001 za umelecké dielo a červom nechal zožrať zdochlinu – pekne čisto v teráriu. Hirst sa už ako študent virtuózne pohrával so svetlom rámp a cieľom stať sa značkou ako rocková hviezda či módny dizajnér. Zbohatnutie neodmietal a dnes je spolu s Jeffom Koonsom jeden z najdrahších žijúcich umelcov. Na svojej ceste doslova opotreboval reklamného guru Charlesa Saatchiho, prvotriedneho marketingového poradcu. Dnes už ho nepotrebuje, medzičasom to vie lepšie sám.

Fabrika na obrazy

Teraz sa však naňho hnevá polovica sveta. Slušní občania tak či tak, tí považujú jeho veci buď za detinské alebo nevkusné. Mnohí umeleckí kritici ho hodnotia ako príliš dekoratívneho alebo sa im jeho „okázalosť“ zdá vulgárna. Žurnalisti vyhlasujú Hirsta za „podnikateľa“, akoby to bola nadávka.

Všeobecne sa považuje za podozrivé, že jeho štúdio zamestnáva okolo stovky remeselníkov, ktorí v podstate produkujú hirstovské obrazy ako vo fabrike. Iní umelci, ako Robert Dixon a John LeKay tvrdia, že Hirst kradne ich nápady.

Damien Hirst je prvý, kto sa na tom smeje a verejne označuje svoje návrhy ako „shit“. Umelci od Rubensa po Rodina odjakživa zamestnávali žiakov a asistentov, lebo „umenie“ spočíva predovšetkým v koncepcii a menej už v prevedení. A že ho Hirst kopíruje, by v podstate mohol tvrdiť každý mäsiar, ktorý už niekedy naporcioval teľa.

Zrkadlo konzumu

Nesporné je: Damien Hirst vytiahol umenie z elitárskeho krúžku zasvätených intelektuálov do svetla reflektorov tak, ako nikto iný. Súčasne nanovo definoval rolu umelca: už nie nepochopený outsider, ale extrémne dobre platený poháňač spoločenského vývoja. K tomu Hirst pôsobil ako manažér marketingu a spravil zo seba, ako aj zo skupiny priaznivcov pod skratkou YBA – Young British Art – hviezdy v medzinárodnom cirkuse umeleckého trhu. V podstate neurobil nič iné, než že napadol konzumný svet, ktorý na všetko nalepí cenovku, jeho vlastnými prostriedkami. A tým mu nastavil zrkadlo. Nie je toto zrkadlenie jedna z najdôležitejších výziev pre súčasné umenie? Samozrejme, okrem tej, podráždiť trochu „konzervy“.

Kapitalizmus a nesmrteľnosť

Navyše, robí to vtipne: Do dielaForthe Love of God investoval 13 miliónov libier a lebku predal obratom za 50 miliónov libier. To je kapitalizmus vo svojej najkrajšej forme, ktorá súčasne upriamuje zrak jeho zákazníkov na to, čo si celým svojím bohatstvom nemôžu kúpiť: nesmrteľnosť. Kiež by len bolo viac imidžových kampaní naplánovaných tak dobre, úspešne, vtipne a dôkladne zároveň!

01 - Modified: 2007-03-12 15:31:00 - Feat.: 0 - Title: Larssonovi v Manchestri chýbala rodina
01 - Modified: 2025-03-31 14:00:00 - Feat.: - Title: Priniesli len vysoké náklady a mizerné batérie. Nadšenie zo smart prsteňov slabne 02 - Modified: 2025-03-17 16:30:00 - Feat.: - Title: Soták má v niečom pravdu. No ani ruský plyn už nebude pre Slovensko všeliek a americký už vôbec nie 03 - Modified: 2025-01-03 23:00:00 - Feat.: - Title: Bieda či Biedronka. Čo vlastne čakať od roka pred nami? (komentár) 04 - Modified: 2025-01-01 23:00:00 - Feat.: - Title: Slovensko má potenciál byť inovačným lídrom (komentár podpredsedu vlády) 05 - Modified: 2024-12-31 23:00:00 - Feat.: - Title: 100 rokov Margaret Thatcherovej. Čo má spoločné so Slovenskom a čo ani náhodou nie? (komentár šéfredaktorky)
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. máj 2025 16:23