StoryEditor

Ficove PPP projekty: príjmy investorom, riziká štátu

17.02.2015, 23:00

Diaľničný obchvat Bratislavy, rýchlostná cesta do Komárna a veľká nemocnica v Bratislave – to sú tri mamutie PPP projekty, ktoré ohlásila Ficova vláda. A ktoré právom vyvolali polemiky. To, že PPP projekty majú na Slovensku silne pošramotenú povesť, je škoda, pretože táto forma výstavby má v zahraničí aj napriek niektorým neúspešným projektom stále veľmi dobré preferencie. U nás už v roku 2010 vláda zrušila dva veľké projekty na diaľnici D1 a systém poradcu pri veľkých projektoch ako taký ešte donedávna považovala aj súčasná vláda za nástroj korupcie. V čom je teda problém?

Štát prebral riziká

Vo svojej definícii má PPP nahrádzať nedostatok verejných financií na investičné projekty – a to súkromným kapitálom, ktorého získanie je podstatne reálnejšie. Hľadajú sa teda metódy, ako zakomponovať súkromné zdroje do verejných projektov. PPP má však niekoľko foriem. Tá najčistejšia tzv.

BOT. Výstavba – prevádzka – vrátenie štátu a predpokladá, že súkromný koncesionár si všetko hradí sám, teda výstavbu a prevádzku – a tú financuje z tržieb, ktoré získa väčšinou zo spoplatnenia. U nás takáto forma ekonomicky nemá reálne opodstatnenie, pretože počet vozidiel a výška mýta by jednoducho na financovanie celého projektu nestačili. Následne sa preto hľadá niektorý z iných variantov, ktorý zvyšuje účasť štátu na spolufinancovaní príjmov – služby za dostupnosť. O tom, ktorý variant vybrať, rozhoduje deľba práce a rizík medzi štátom a súkromným koncesionárom. Ide najmä o riziká pri tržbách, konkrétne odhad počtu dopravnej intenzity na čas trvania projektu, schopnosti platiť výšku mýta a jeho optimálne nastavenie.

Koncesionár tým však znáša aj riziko príjmov a to ho núti k efektívnosti výstavby, ako aj samotnej prevádzky. Avšak model, ktorý sa navrhol v štúdii uskutočniteľnosti, všetky riziká za príjmy presúva na štát. Koncesionár je v tomto prípade okrem získania prostriedkov zodpovedný len za dodržiavanie termínov a kvality projektovej prípravy, výstavby a prevádzky. No tú má vždy, aj keď je projekt financovaný štátnymi prostriedkami či z fondov EÚ.

Istoty pre investora

Najhoršie však je, že štúdia uskutočniteľnosti o rôznych variantoch účasti koncesionára ani neuvažuje. Ak si pozrieme čísla, náklady na prevádzku a životný cyklus tvoria spolu 434 miliónov eur, príjmy z mýta 321 miliónov eur. Čiže projekt si nezarobí ani na prevádzku. No a to nie je dobré vysvedčenie pre tvorcov projektu, najmä ak zoberieme do úvahy vysoké predpokladané dopravné zaťaženie. Otázka teda je, prečo sa v rámci projektu PPP nedá šanca koncesionárovi, aby mal možnosť či už v rámci projektovej prípravy, alebo samotnej výstavby či prevádzky nastaviť parametre prevádzky, ale najmä náklady na životný cyklus tak, aby ho celé alebo aspoň z podstatnej časti zaplatil zo spoplatnenia. Veď práve účasť súkromných spoločností je výhodou PPP projektov vo vzťahu k efektívnosti výstavby a prevádzky oproti verejnému sektoru.

Leniví úradníci

Financovaním prevádzky zo spoplatnenia by sa podstatne zjednodušilo aj splácanie štátu, lebo by mu ostali len splátky za cenu výstavby a investičnej prípravy. No a tu by vznikli ďalšie možnosti optimalizácie termínov a výšky splátok aj v časových variantoch. A tým by mohol projekt podstatne zlacnieť.

Keďže vláda nevytvorila iné možnosti PPP projektov s väčšou účasťou koncesionára do financovania projektu (príjmy zo spoplatnenia), vytratili sa všetky možnosti zlacnenia projektu. Je pravda, že predložený finančný model je pre spracovateľov projektu najľahší (netrápi sa s dôsledkami a rizikami pre investora), pre koncesionára a banky najistejší, no pre štát aj najdrahší.

Je škoda, že štúdia navrhuje iba jedno riešenie. Tým sa opätovne dôveryhodnosť PPP projektov a tým aj celého projektu obchvatu či rýchlostnej cesty určite nezvýšila.

01 - Modified: 2007-03-18 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Investičný horoskop
01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. apríl 2024 08:53