Zdravotná starostlivosť bude pravdepodobne ďalšia oblasť, ktorá prejde veľkými zmenami. Teraz nemyslím problémy slovenského zdravotníctva, jeho nízku efektívnosť, záujmy rozličných stakeholderov a nemerateľnosť kvality. Mám na mysli globálny model dodávania a distribúcie zdravotnej starostlivosti ku koncovému zákazníkovi tak, ako funguje vo vyspelom svete. A keďže som vyštudovaný lekár, túto oblasť so záujmom sledujem.
Dnes vidím veľké budovy s ambulanciami, kam musí pacient prísť, musí čakať na vyšetrenie a diagnózu. Aj na informácie, ktoré nie sú transparentné a zrozumiteľné. Zdravotná statorostlivosť nie je orientovaná ako prozákaznícky nastavený systém. Pacient je tým slabším partnerom. Podobne, ako to bolo napríklad aj v hudobnom priemysle, keď hudba bola viazaná len na fyzický nosič. Museli sme kúpiť celú LP platňu a nebolo možné požičať si pieseň, ktorú sme si chceli vypočuť. A cena bola rádovo inde, ako je cena v súčasnosti.
Rýchle zmeny môžu nastať v diagnostike. Prevažne sa správna diagnóza vyberá z množiny už definovaných známych diagnóz. Vstupom sú väčšinou diagnostické testy a štatisticko-heuristické skúsenosti lekára. Táto činnosť je priestor pre analytiku údajov s pomocou IT diagnostiky. Lekár má ambulanciu oddelenú stenami od susednej ambulancie a len obmedzene vie zdieľať informácie s ordináciou v susednom meste alebo krajine. Počítače sa, naopak, vedia spoločne „učiť a tvoriť spoločnú inteligenciu“ a skôr identifikovať všetky zdravotné riziká a trendy. A taktiež nemajú „zlý deň“ alebo „blbú náladu“. Druhá oblasť zrelá na inovácie je mobilný monitoring a self-diganostika. Je predpoklad, že väčšinu týchto činnosti vie pacient uskutočniť sám, tam, kde to potrebuje, bez návštevy zdravotníckeho zariadenie a čakania pred ambulanciou. V budúcnosti pacient – zákazník bude v mnohých prípadoch podstupovať vyšetrenie a kontrolu bez nutnosti návštevy a straty času a dostane ešte kvalitnejší a presnejší výstup – analytickú diagnostiku. Plus bonus za zníženie prevádzkových nákladov pre celý systém starostlivosti a spoločnosť.
Je jasné, že tieto zmeny sa nedajú použiť plošne, vždy a na všetko. To by som veľmi zjednodušil. Avšak aj táto oblasť musí byť bližšie k zákazníkovi, byť lacnejšia a rýchlejšia. Iná, ako je dnes, keď pacient nemá informácie a je možno úmyselne držaný v pozícii slabého a pasívneho zákazníka. Možnosť rozhodovania sa a výberu je limitovaná a on sám musí ísť za službou, a nie služba k svojmu zákazníkovi.
Tomáš Bel, riaditeľ spoločnosti EXIsport