StoryEditor

Zdravotníctvo príde za vami

18.02.2014, 23:00

Zdravotná starostlivosť bude pravdepodobne ďalšia oblasť, ktorá prejde veľkými zmenami. Teraz nemyslím problémy slovenského zdravotníctva, jeho nízku efektívnosť, záujmy rozličných stakeholderov a nemerateľnosť kvality. Mám na mysli globálny model dodávania a distribúcie zdravotnej starostlivosti ku koncovému zákazníkovi tak, ako funguje vo vyspelom svete. A keďže som vyštudovaný lekár, túto oblasť so záujmom sledujem.

Dnes vidím veľké budovy s ambulanciami, kam musí pacient prísť, musí čakať na vyšetrenie a diagnózu. Aj na informácie, ktoré nie sú transparentné a zrozumiteľné. Zdravotná statorostlivosť nie je orientovaná ako prozákaznícky nastavený systém. Pacient je tým slabším partnerom. Podobne, ako to bolo napríklad aj v hudobnom priemysle, keď hudba bola viazaná len na fyzický nosič. Museli sme kúpiť celú LP platňu a nebolo možné požičať si pieseň, ktorú sme si chceli vypočuť. A cena bola rádovo inde, ako je cena v súčasnosti.

Rýchle zmeny môžu nastať v diagnostike. Prevažne sa správna diagnóza vyberá z množiny už definovaných známych diagnóz. Vstupom sú väčšinou diagnostické testy a štatisticko-heuristické skúsenosti lekára. Táto činnosť je priestor pre analytiku údajov s pomocou IT diagnostiky. Lekár má ambulanciu oddelenú stenami od susednej ambulancie a len obmedzene vie zdieľať informácie s ordináciou v susednom meste alebo krajine. Počítače sa, naopak, vedia spoločne „učiť a tvoriť spoločnú inteligenciu“ a skôr identifikovať všetky zdravotné riziká a trendy. A taktiež nemajú „zlý deň“ alebo „blbú náladu“. Druhá oblasť zrelá na inovácie je mobilný monitoring a self-diganostika. Je predpoklad, že väčšinu týchto činnosti vie pacient uskutočniť sám, tam, kde to potrebuje, bez návštevy zdravotníckeho zariadenie a čakania pred ambulanciou. V budúcnosti pacient – zákazník bude v mnohých prípadoch podstupovať vyšetrenie a kontrolu bez nutnosti návštevy a straty času a dostane ešte kvalitnejší a presnejší výstup – analytickú diagnostiku. Plus bonus za zníženie prevádzkových nákladov pre celý systém starostlivosti a spoločnosť.

Je jasné, že tieto zmeny sa nedajú použiť plošne, vždy a na všetko. To by som veľmi zjednodušil. Avšak aj táto oblasť musí byť bližšie k zákazníkovi, byť lacnejšia a rýchlejšia. Iná, ako je dnes, keď pacient nemá informácie a je možno úmyselne držaný v pozícii slabého a pasívneho zákazníka. Možnosť rozhodovania sa a výberu je limitovaná a on sám musí ísť za službou, a nie služba k svojmu zákazníkovi.

Tomáš Bel, riaditeľ spoločnosti EXIsport

01 - Modified: 2006-01-27 09:32:35 - Feat.: 0 - Title: Ľad zmrazil aj prácu v prístavoch
01 - Modified: 2022-11-28 15:13:00 - Feat.: - Title: Lengvarský nepredstavil návrh k lekárom, parlamentý výbor nebol uznášaniaschopný 02 - Modified: 2022-11-28 17:00:00 - Feat.: - Title: Krajčí o kauze šéfa OĽANO: Matovič má štipľavý slovník. Poukázal však na korupciu, o ktorej všetci vieme 03 - Modified: 2022-11-25 17:18:17 - Feat.: - Title: Nemocnica Bory je skolaudovaná. Naberá lekárov, no stále nemá zmluvu s najväčšou poisťovňou (+galéria) 04 - Modified: 2022-11-24 22:47:20 - Feat.: - Title: Náborový príspevok má prilákať späť skúsených zdravotníkov, hovorí Matovič 05 - Modified: 2022-11-24 17:51:23 - Feat.: - Title: Heger víta ústupok lekárskych odborárov. Vláda ponúkne aj náborový príspevok
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
07. december 2022 08:19