StoryEditor

Všetkého akurát – nielen v manželstve

16.09.2015, 00:00

Keď máme šťastie, milujeme svojho manželského partnera a svoje deti. Pripusťme – tie druhé ešte o trochu viac, keď práve spia. Keď máme smolu, nedokážeme vyhovieť ani len našim najbližším. Ale to skoro vôbec neprekáža, veď nato máme koniec koncov McDonald´s („I´m loving it“), Oil of Olaz („Budete svoju pokožku milovať“) alebo Volkswagen („Z lásky k automobilu“) a ešte iných výrobcov, ktorí sa chcú v spolupráci s Amorom dostať do nášho prázdneho srdca a plnej peňaženky.

Značka ako emócia

Po 30 minútach televízneho konzumu je jasné:„emocionálna“ reklama je nepísaným zákonom dňa a za pocitové považujeme všetko, čo nie je základnou informáciou o produkte. Tento poznatok nám priniesla neurológia: za vysokej emocionálnej účasti sa informácie v mozgu ukladajú rýchlejšie a dlhodobejšie. Preto si ešte celé dni spomíname na tú otrasnú policajtku, ale už o pár sekúnd zabúdame na všetky tváre, ktoré stretneme na ulici.

Záver pre marketing je jednoduchý: reklamné posolstvá, ktoré sa nás dotknú, sa uložia lepšie. Čím viac sa kampaň priblíži k základným emóciám ako láska, strach alebo radosť, tým intenzívnejšie účinkuje. Aj na otázku, ktorú emóciu použiť, stačí IQ vo výške izbovej teploty: značky majú evokovať pojmy ako „sexy“,„povzbudivý“ či „optimistický“ – a nie výrazy ako „zúrivý“,„prestrašený“ alebo „rozpačitý“.

Rozum a cit

V každom prípade, pocity účinkujú často len v prvej fáze premýšľania o nákupe. Kým peniaze prejdú cez pult, vystúpia do popredia vecné otázky ako cena, kvalita a úžitok. Až keď má spotrebiteľ opakovane siahnuť po výrobku, vstúpi do hry opäť aj pocit. Čím je tovar drahší, čím má dlhšiu životnosť a čím väčšmi symbolizuje status, postavenie, tým viac sa uplatňuje súzvuk trojice pocit – rozum – pocit. Motorky sa predávajú s väčšou dávkou emócií než vysávače, rovnako kúpu parfumu precítime viac než nákup šampónu. Hodnota, ktorá má z pohľadu vedúcej značky na trhu vzniknúť, je dôvera – značke dôverujem emocionálne, keď viem, že ju uznávajú aj moji známi;dôverujem jej na základe racionálneho zváženia, pretože viem, že splní, čo sľubuje.

No na konci sa pocity môžu stať aj duchmi čarodejníckeho učňa, ktorý ich najprv vyvolá a potom sa ich už nikdy nezbaví. Napríklad, keď ich marketéri produktu pričarujú, aby emočne nabili rýchloobrátkový, cenovo výhodný masový tovar. Pocitová reklama má vytvoriť puto a zrazu sú polotovarové Pfanni-knedličky symbolom pre „lásku, ktorá chutí“. Nedá sa zapáčiť všetkým. Čím emocionálnejšie je oslovená jedna skupina, tým vyššia šanca, že druhá skupina sa dá na útek. To ostatné dokončí obchodník: výrobca vytvorí šampón ako zdroj večnej mladosti pre bohyňu – a v drogérii práve beží výpredaj.

Trafiť mieru

Pocity potrebujú správny kontext. Čo v rádiu poteší srdce, pretože skracuje čakanie na červenej, na internete nás rozčuľuje, lebo to spomaľuje prenos dát.

Ako to myslíme, ukážeme na akcii Bratislavskej vodárenskej spoločnosti: stovky chodcov potešila v centre Bratislavy chladná pitná voda zadarmo priamo z cisterien. V horúcich letných dňoch nemohla byť lepšia reklama. Za daždivého dňa by to však bolo hlúpe.

Dôvera znamená aj opakovateľnosť a spoľahlivosť, čo potvrdí každý skúsený manžel. Pri trvalom stave však aj tu hrozí nuda. Rovnako každý ostrieľaný manžel vie: divoké emócie a dôvera sa dlhodobo vylučujú. Trik spočíva v správne namiešanom pomere – a to nielen v manželstve.

01 - Modified: 2007-09-18 15:12:11 - Feat.: 0 - Title: Sex Pistols sa opäť spoja, aby oslávili výročie
01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
25. apríl 2024 10:04