Za jednu z najnáročnejších výziev pri podnikaní považujem udržanie konkurenčnej výhody a kontinuitu úspešnej firmy, ktorá už dosiahla líderskú pozíciu. Narážajú tu na seba dve činnosti, riadenie denného chodu a hľadanie zmeny a inovácií tak, aby zákazníci dostávali hodnotu a udržal sa náskok pred konkurenciou.
Asi každá firma, ktorá dosiahne úspech a má veľa spokojných zákazníkov, hľadá spôsob, ako sa tam udržať a všetky sily zameriava na status quo. Začína prevažovať riadenie denného chodu a videnie budúcnosti ako lineárnej projekcie dneška. Na hodnotu, ktorú dodáva zákazníkovi, začína nabaľovať drahšie a zložitejšie nadstavby a „zlepšenia“, čo väčšinou vyústi do drahšieho a zbytočne komplikovaného produktu. Postupne a nenápadne sa vzďaľuje od svojich zákazníkov. Exponenciálny rozmach moderných technológií, ako napríklad cloud, internet, sociálne siete a open source, umocnený lacnou a rýchlou distribúciou ich obsahu, umožňuje vznik inovatívnych business modelov. Novoprichádzajúci ničia a nahrádzajú firmy, ktoré koncentrujú svoje sily na obranné udržiavanie pozícií.
A taktiež dostupnosť a demokratizácia informácií výrazne posilňujú postavenie zákazníka a dávajú mu možnosť voľby. Príklady sú známe ako Blackberry, Polaroid, a určite budú pribúdať ďalšie. Je to dnes už známy koncept distruptívnej inovácie.
Hovorí sa, že túžba po stabilite a istote je niečo prirodzené, čo je vlastné nám ľuďom. V každej úspešnej firme ako keby prirodzene s rastúcim úspechom stúpa uspokojenie a posilňuje sa pozícia ľudí, ktorí nechcú riskovať zmenu. Keď riadite firmu a ste zodpovedný za výsledok a spokojnosť zákazníkov, výzva riadenia zmeny a inovácií je asi to najťažšie, ale súčasne aj najtvorivejšie v podnikaní.
A možno je tu aj paralela so spoločenským dianím. Sociálne siete, transparentnosť a rýchlosť informácií posilňujú pozíciu zákazníka – voliča. Prejavuje sa najmä v jeho dynamike rozhodovania sa a mobilizácii akcieschopnosti. Dnes stačí niekedy aj 10-percentný podiel na trhu na líderskú pozíciu, čo umožňuje vznik distruptívnych inovácií aj v našej politike. Naša „bystrická inovácia“ sa nejaví na prvý pohľad ako pozitívna. Ale určite je to výrazná a neočakávaná zmena, ktorá môže naštartovať dynamiku politického trhu, a hlavne viac zákazníkov – voličov si uvedomí svoju silu rozhodovania a zodpovednosť.
Dnes píše Tomáš Bel, riaditeľ spoločnosti EXIsport