StoryEditor

Päť pravidiel zdravého biznisu

03.07.2015, 00:00

V priebehu rokov vo svete biznisu som pochopil, že človek si môže ušetriť veľa starostí, ak dodržiava okrem písaných aj nepísané pravidlá a ak sa riadi dlhodobo nemennými hodnotami. Jedným z takýchto nepísaných pravidiel je princíp „adekvátneho partnerstva“. V zmysle uvedeného je v transparentne sa správajúcej firme prirodzené obklopiť sa nielen šikovnými, pracovitými, čestnými – adekvátnymi kolegami, ale aj siahnuť výhradne po podobne sa správajúcich dodávateľoch či odberateľoch.

 

Rešpekt posilňuje

Odporúča sa to najmä preto, že zapliesť sa s neadekvátnym partnerom, nevyznávajúcim vaše hodnoty, generuje starosti a vzťah s ním môže často vyústiť v súdnu dohru. Výhra po piatich či desiatich rokoch je však takmer vždy prehrou. Rešpektovanie noriem a pravidiel upevňuje dôveru a posilňuje renomé dávajúce nielen právo, ale aj povinnosť hľadať vo svojom okolí seberovných – adekvátnych partnerov. Ďalším užitočným pravidlom, ktoré je podmnožinou predchádzajúceho, je princíp „vzorného platiča“. Uhrádzať záväzky v termíne splatnosti nie je len gesto, štýl práce, budovania renomé, ale jeho dôsledné uplatňovanie prináša rad výhod. Napríklad v podobe nižších cien tovaru a služieb. O tento stav sa však treba zo strany firmy pričiniť tvrdou prácou a dlhodobým robením správnych vecí.

Raz a dosť

A do tretice, už asi každý sa stretol s princípom „rovnosť šancí“. Súhlasím s ním, ak ide o trh pracovnej sily, rovnosť pohlaví alebo rovnosť založenú na ignorancii politického presvedčenia či vierovyznania. Zásadne však treba odmietnuť opakovanú rovnosť šancí, ak obchodný partner už akýmkoľvek spôsobom sklamal očakávania, odklonil sa od písaných či nepísaných pravidiel. Tu je jasným imperatívom a nadradeným princípom „raz a dosť“. Dodávateľ, zákazník alebo zamestnanec môže sklamať, podviesť objednávateľa, dodávateľa alebo zamestnávateľa iba raz. Nikdy nie opakovane, lebo po prvom raze musí byť z dôvodu neadekvátnosti preradený do „druhej ligy“. Piatu osožnú zásadu vystihuje princíp „vždy priamo“. Ak je to čo len trochu možné, je vhodné zakontrahovať dodávku tovaru či služby vždy priamo, pri tovare najlepšie u výrobcu, ale vždy len u adekvátneho partnera. Medzičlánok spravidla znamená predraženie a skomplikovanie komunikácie. Celkom iste nehovorím nič nové, ale príkladov či už vedomého, alebo nevedomého nerešpektovania týchto osožných pravidiel je viac ako dosť.

01 - Modified: 2007-07-12 19:49:59 - Feat.: 0 - Title: Svetový teror naberá druhý dych
01 - Modified: 2022-08-26 14:01:06 - Feat.: - Title: Investícia do energetiky ako príležitosť? 02 - Modified: 2022-08-25 14:45:30 - Feat.: - Title: Výsledky čínskych spoločností sa zhoršili 03 - Modified: 2022-08-25 08:31:23 - Feat.: - Title: Čo je hlavný problém Matoviča 04 - Modified: 2022-08-09 12:13:49 - Feat.: - Title: Zlomový moment vojny. Ukrajinská protiofenzíva môže zatlačiť Putina a zaistiť ďalšiu podporu Západu 05 - Modified: 2022-08-05 22:00:00 - Feat.: - Title: Česká národná banka po sérií zvyšovania ponechala úrokové sadzby
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
26. september 2022 20:10