Ak by Juraj Ondrejčák, alias Piťo, nebol odsúdený za založenie zločineckej skupiny, dali by ste mu hlas v komunálnych voľbách? Strednú školu má úspešne ukončenú, takže novú zákonnú podmienku na kandidatúru by podľa predstáv Smeru a niektorých opozičných kolegov spĺňal. Dokonca má aj vysokoškolský diplom zo Sládkovičova! Mohol by byť teda nielen kandidát na starostu, ale možno aj nádejný minister vnútra či spravodlivosti… Len by to chcelo ešte prekopať zákony, aby ministrami mohli byť len vysokoškoláci, premiérmi len docenti a prezidentmi profesori.
Znie to absurdne? Určite nie menej ako populárne vyzerajúci, ale od základov protiústavný návrh Smeru, ktorým parlament zaviedol povinnú maturitu pre primátorov a starostov. A ktorý docent JUDr. Ivan Gašparovič tesne pred odchodom z prezidentského paláca poslušne podpísal. Hoci čítať vie. Aj keď… Problémov s týmto návrhom je hneď niekoľko. Po prvé, vzdelanie nie je žiadnou zárukou. Charakter ľudí a ani ich schopnosti sa nemerajú titulmi pred menom. A už vôbec nie v krajine, kde je vysoká škola pomaly v každom druhom okresnom meste. Demokracia je o tom, že ľudia rozhodujú, koho si zvolia a koho prípadne odvolajú v miestnom referende, ak s ním nie sú spokojní. A tu nastáva ten druhý, ešte podstatnejší problém. Ústava, ktorá jasne hovorí:„Občania majú za rovnakých podmienok prístup k voleným a iným verejným funkciám.“ Návrh Smeru je v zjavnom rozpore s týmto článkom a poslanci, ktorí to nevidia, majú zjavne problémy s čítaním. Napriek vysokoškolskému vzdelaniu.
Samozrejme, verejní činitelia by nemali byť úplní analfabeti. Obciam, ktoré zápasia s takýmto problémom, sme sa s Jankou Žitňanskou a Radom Procházkom pokúsili pomôcť už pred troma rokmi. Navrhli sme možnosť, aby sa menšia časť obce mohla osamostatniť, ak tá väčšia, nefunkčná viac ako tri mesiace porušuje svoje zákonné povinnosti. Parlament to vtedy zamietol, hoci ten návrh bol v súlade s ústavou. Dokazuje to len jedno: rovnako ako s nevzdelanými sú niekedy problémy aj s tými vzdelanými verejnými činiteľmi. Niektorí až príliš dobre vedie čítať a písať. A niektorí najmä počítať. Znamená to, že sú múdrejší?