Snažím sa hľadať nové inšpirácie a nápady, ako posúvať podnikanie dopredu. Deň má stále len fixný počet hodín, o ktoré bojujú rôzne pracovné povinnosti a súkromný život. Cesta k novým nápadom má tak obmedzený časový priestor.
Pred tromi rokmi som prvýkrát navštívil pracovné stretnutie mladých ľudí, ktorí prezentujú svoje nápady a hľadajú spôsob, ako ich posunúť ďalej do reálneho produktu alebo služby pre zákazníka. Bolo to jedno z pravidelných stretnutí startup komunity. Od samotného vstupu ma zaujala energia a spôsob myslenia, ktoré niektorí účastníci prezentovali. Páčilo sa mi tam a začal som pravidelne navštevovať prezentačné stretnutia. Postupne som sa zapojil aj do aktívneho mentorovania startupujúcich projektov. Veľkou hodnotou je pre mňa množstvo ideí a nápadov, ktoré toto neformálne prostredie dokáže vyprodukovať. Samozrejme rozumiem, že moje domáce firemné prostredie, ktoré je tlačené operatívou a je pod stresom z plnenia rozličných kľúčových ukazovateľov výkonnosti, nemôže produkovať s rovnakou ľahkosťou a odvahou inšpirácie pre zákazníka. Mnohé z ideí sú naivné alebo nerealizovateľné, ale sú tam aj také, ktoré sa dajú posunúť ďalej. Niektoré potrebujú učesať a poskladať tak, aby dávali šancu na výsledok. Ja osobne som si našiel nové miesto, kde sa viem inšpirovať a nájsť nové myšlienky pre svoje podnikanie. Snažím sa pomáhať aj pri nastavení organizácie, procesov a pravidiel fungovania firmy. Je to výborné zrkadlo aj pre mňa samého. Porovnávam, ako to funguje u nás doma a zrazu ľahko a zreteľne vidím, čo je potrebné urobiť. Hodnotím tieto stretnutia ako „férový obchod“, kde investujem svoj čas, ale veľa si aj odnesiem.
V poslednom čase sa akoby so startupmi roztrhlo vrece. Niekde som počul prirovnanie, že kedysi chcel mať každý mladý človek vlastnú hudobnú kapelu a byť rocková hviezda. Dnes je módne mať vlastný startup a bohatého investora. Možno je to naozaj tak, ale určite existuje stále veľa začínajúcich podnikateľov, ktorí to robia, pretože ich to naozaj baví a veria hodnote svojho produktu pre zákazníka.
Tomáš Bel, riaditeľ spoločnosti EXIsport