Pravidelne v januári navštevujemeNewYork, mesto, ktoré otvára dvere na nahliadnutie do budúcnosti. Let bol dlhý a tentoraz aj dosť hrboľatý, bohatý na turbulencie. Vietor v našej letovej výške dosahoval až 300 km/h. Vystrašení a unavení po ceste sme vystúpili na Letisku JFK do príjemného počasia s plusovými teplotami. Na parkovisku boli zvyšky topiaceho sa snehu ako spomienka na arktickú zimu, ktorá opustilaNewYork pár dní pred naším príletom.
DoNewYorku chodíme hľadať inšpirácie pre podnikanie a taktiež navštevujeme asi najväčšiu retailovú konferenciu o trendoch a technológiách. Musím povedať, že to bolo veľmi intenzívne na inovácie a tempo ich zavádzania do života. Trend číslo jeden je podľa mňa personalizácia pre zákazníka. Transparentnosť a dostupnosť informácií spolu s globalizáciou biznisu stupňuje konkurenciu a vytvára silnejúcu komoditizáciu väčšiny služieb a tovarov. Výsledkom sú takmer nulové marže a zisky. Jedným z riešení je dodávať službu pre konkrétneho zákazníka pomocou znalostí individuálneho profilu, histórie a predikcie jeho potrieb. Zákazník vstúpi do predajne a personál ihneď spozná jeho meno, v predajni sa mu prednostne zvýrazní tovar podľa jeho preferencií. Je samozrejmé, že na telefóne môže vidieť samého seba, ako vyzerá v novej bunde spolu s nohavicami, ktoré už má doma v šatníku. Alebo ako ladí nový obrus na stôl spolu s príborom, ktorý už kúpil pred rokom. Dostane individuálnu cenu a tovar mu bude zaslaný tam, kam mu to je najpohodlnejšie. Personalizácia je úžasná vec, keďže pomáha pri rozhodovaní, výbere a šetrí čas a energiu. Technológie dávajú možnosť rozmotať komplexnosť firmy a ísť „bližšie k zákazníkovi“, vytvoriť ponuku a správne alokovať náklady na osobu a na individuálnu transakciu.
Kreativita bude rásť aj pri tvorbe personalizovaných produktov. Mám rád müsli na raňajky, avšak v obchodoch je dnes prevažne fixný univerzálny výber. Čo tak možnosť namiešať si osobné raňajky pomocou voľby mixu ako rozličné ovocie, miešanie príchutí, pšeničné alebo špaldové, či objednávka cez mobil a dodanie domov. Presne podľa vašej chuti. Zaujali ma aj koncepty na sériovú výrobu oblečenia bez obmedzenia požiadaviek klienta na farebnosť, strih a veľkosť. Očakávam vznik nových firiem a ideí, ktoré zmenia pohľad na vzťah medzi firmou a zákazníkom.
Do kufra sme si nabalili množstvo nápadov a myšlienok. Teším sa a som zvedavý, ako sa nám podarí posunúť sa bližšie k zákazníkovi. Asi ťažko hľadať inú cestu.
Tomáš Bel, riaditeľ spoločnosti EXIsport