V čí prospech, pýtal sa rímsky štátnik a filozof Cicero v roku 52 p. n. l. pri obhajobe svojho priateľa Tita Annia Mila, obvineného z vraždy politického súpera Clodiusa. Táto zľudovená latinská fráza vyvstáva aj pri dnešnom pohľade na fiasko slovenskej dôchodkovej reformy.
V koho prospech bola táto vlajková reformná loď pravice nastavená tak, že do nej boli vpustené státisíce ľudí, u ktorých sa vedelo, že je pre nich nevýhodná? V koho prospech sa štát nečinne prizeral zavádzajúcej reklame, sľubujúcej sporiteľom zoskoky padákom a iné radosti života na dôchodku? V koho prospech bol kľúčový parameter reformy – rozdelenie odvodov medzi I. a II. pilierom – stanovený radikálnejšie ako v iných krajinách a v prospech DSS, a to nie vo vládnom návrhu, ale dopísaný do zákona až pri schvaľovaní v parlamente? V koho prospech si vtedajšia vláda zobrala miliónový úver na naverbovanie čo najviac ľudí do II. piliera, a to aj tých, o ktorých vedela, že je to pre nich nevýhodné?
Ak by sme dnes nechali hovoriť len čísla a fakty, prakticky niet o čom diskutovať. Prvé dôchodky hlboko zaostávajú za očakávaným a pri spustení reformy ohlasovaným 3,5-percentným ročným zhodnotením úspor. V systéme je väčšina, až do milióna sporiteľov, ktorým by zotrvanie v I. pilieri prinieslo vyššie dôchodky. Kým medziročný rast aktuálnej dôchodkovej hodnoty v prvom pilieri dosiahol za 10 rokov 75,4 percenta a valorizácia dôchodkov 56,3 percenta, v II. pilieri dosiahlo nominálne zhodnotenie úspor 17,9 percenta. V Poľsku vláda najskôr zakázala ľuďom s vekom nad 50 rokov vstup do II. piliera a neskôr znížila odvody zo 7,3 na 2,3 percenta. V Česku sa zrušenie II. piliera pripravuje, v Maďarsku zrušený bol. Je načase priznať si, že dôchodková reforma tak, ako bola na Slovensku nastavená, bola omylom.
Druhá zásadná otázka je, čo s takto zle nastaveným systémom urobiť. Naše vlády vstupovali do systému s dvoma cieľmi: uchrániť zdroje sporiteľov a urobiť dôchodkový systém udržateľný. Takto bol upravený celý dôchodkový systém zásadnou zmenou v roku 2012, mimochodom, v zhode so sociálnymi partnermi a dokonca aj opozíciou. Dnes, pri pohľade na prvé reálne dôchodky z II. piliera, ponúkne naša vláda opäť možnosť: ľudia, najmä mladšieho veku a s dostatočným príjmom, pre ktorých je II. pilier výhodný, v ňom môžu ostať, no ľudia, pre ktorých je vzhľadom na ich vyšší vek a nižší ako priemerný príjem nevýhodný, budú mať opäť možnosť zo systému vystúpiť. Naprávame to, čo bolo na začiatku pokazené, aby škody pre ľudí boli čo najnižšie.