Najinovatívnejším mestom na mape sveta bol minulý týždeň írsky Dublin. Milé mesto s množstvom typických drevených pubov, so skvelou živou hudbou a raj pre fanúšikov piva. Konal sa tam totiž Web Summit, ktorý pritiahol viac ako 20000 návštevníkov z celého sveta. Web Summit je udalosťou roka, kde sa prezentujú a chvália začínajúce inovatívne spoločnosti prevažne z technologickej oblasti. Bolo ich tam viac ako 2000! Obrovské číslo, ktoré skrýva veľa energie a nadšenia niečo vytvoriť a obsahuje kvantum podnikateľskej odvahy. Medzi nimi bojovalo aj niekoľko startupov „Made in Slovakia“. Potešilo nás, že aj naše štartujúce firmy a slovenské farby sa neboja konkurencie a súťaženia v rámci celého sveta. Samotný Web Summit je okorenený aj množstvom inšpiratívnych prednášok a workshopov v podaní biznis osobností z firiem ako Google, Amazon alebo Dropbox. Najväčší nátresk ľudí bol v hľadisku počas vystúpenia dublinského lokálpatriota Bona, frontmana kapely U2, ktorý hovoril o zmenách a prepojení hudby, nových technológií a posunu hodnôt globálnej spoločnosti.
Určite poznáte pocit, keď ste nabitý energiou a motiváciou po výnimočnom zážitku. Tak presne s takýmito pocitmi sme cestovali domov. Všetko pekne, v podstate veľmi podobne aj ako pri iných cestách do sveta, kam sa väčšinou ide za inšpiráciami. Podstatný rozdiel je v tom, že slovenské médiá už nehrajú Bonove hity, ale náš lokálny nový raperský hit „CTcko“. Vitajme doma.
To sa potom ťažko urobí prezentácia z cesty do Dublinu s cieľom motivovať ľudí, aby si dávali väčšie a odvážnejšie ciele niečo dosiahnuť. Aby chceli obetovať viac svojho času a schopnosti podnikať na Slovensku. A aby najschopnejší mladí ľudia neakceptovali prvú ponuku na možnosť realizácie niekde vo svete pod logom napríklad americkej firmy. A, samozrejme, ešte treba vysvetliť zamestnancom, že väčšie dane a odvody sú v podstate fajn, lebo pomôžu celej spoločnosti, aj napriek tomu, že ostane menej pre firmu, kde pracujú. Aj Dublin nám len opätovne potvrdil, že svet smeruje k modelu znalostnej ekonomiky. Jej piliere okrem technológií budú hlavne motivácia a kreatívna práca. Ale pokiaľ „ľudské aktíva“ nebudú vnútorne veriť zmysluplnosti a správnosti svojej činnosti, na víziu znalostnej ekonomiky môžeme spokojne zabudnúť.