Lietadlo sa naklonilo, aby vyrezalo posledný pristávací oblúk a nám tak poskytlo pohľad na hompáľajúce sa svetielka na čiernom mori pod nočnou oblohou. Poriadne bum, podvozok tvrdo narazil na runway a opäť sme boli na pevnej zemi. Po roku sme sa vrátili do Barcelony. Fascinujúce Gaudího stavby obkolesené modernou architektúrou, slaný morský vzduch a temperamentné staré centrum mesta. To je mix mesta, kvôli ktorému som si Barcelonu tak obľúbil.
Dôvodom našej cesty je MWC, svetový kongres o mobilných technológiách, ktorý sa tu organizuje každoročne. Je to najväčšia obchodná udalosť v Európe pre mobilitu. Okrem Applu tu nechýba asi žiadne iné veľké svetové logo. Ideálne miesto na uvedenie produktových noviniek na svetový trh. Džungľa stánkov, nasvietených a kreatívne naaranžovaných, nuž naše vianočne obchodné centrá sa ešte majú čo učiť. A, samozrejme, atraktívne a usmievajúce sa hostesky. Mňa zaujala aj iná silná téma. Ako technológie a dáta dokážu pomôcť ľudom zlepšiť život v mestách tak, aby sa v nich dalo lepšie a príjemnejšie žiť.
Dnes 44 percent ľudí žije v mestách a takmer celý predpovedaný populačný rast počas ďalších troch dekád bude realizovaný v mestách. Ich veľkosť má obrovský vplyv na okolie, spotrebúvajú dve tretiny svetovej energie a prispievajú 70 percentami k produkovaniu skleníkových emisií. Na druhej strane však 30 percent svetovej ekonomiky a väčšina inovácií je tvorených len v prvej stovke svetových miest. Ceny technológií klesajú a ich inteligencia rastie. Preto nové koncepcie miest získavajú dáta z lacných senzorov napríklad z verejného osvetlenia, svetelnej signalizácie alebo dopravy. Službou je parkovanie, kde vodič vidí na displeji, ktoré miesto v meste je voľné, a preto nemusí krúžiť po centre ako žralok hľadajúci svoju korisť. Výsledkom je menej zbytočnej dopravy. Asi najväčšou svetovou investíciou do smart city je čínske mesto Tinajin, štvrť Eco-city. Ďalšie príklady iniciatív sa realizujú v Južnej Kórei, Spojených štátoch alebo aj Santander v Španielsku. Zničenie kriminality, lepšia a lacnejšia doprava, prepojenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti alebo platby za parkovanie na spôsob pay-as-you-go.
Otázkou je, či otvorené a transparentné dáta zvýšia participáciu občanov na riadení mesta. Asi áno, tak ako to už dnes vidíme aj v iných oblastiach. Zákaznícky feedback, otvorené informácie alebo online porovnávanie výrazne posilnili postavenie zákazníka. Smart mestá si zrejme vynútia aj zmeny v politickom spôsobe riadenia. Radnice sa viac priblížia k svojim obyvateľom.