Verím, že zdravotníctvo je veľká príležitosť pre inovácie v prospech pacienta. Zaujímam sa o túto oblasť už dlhodobejšie, a tak som sa rozhodol navštíviť konferencie na tému inovácie a mobilita v zdravotníctve, ktorá sa konala v Berlíne. Musím povedať, že som bol naozaj veľmi zvedavý na atraktívny prisľúb obsahu a taktiež aj na mesto Berlín. Prvé pozitívne prekvapenie bolo samotné mesto. V Berlíne možno aj dnes cítiť dve centrá, aj keď už nie sú oddelené betónovým múrom studenej vojny. Dnes paradoxne pre nás doma opäť aktuálna téma vzhľadom na situáciu na Ukrajine... Nechcel by som, aby nám nový „studený múr“ vrhal tieň na východnej hranici.
Prečo zdravotníctvo je ďalšia oblasť na takzvané „dištruptívne inovácie“, ktoré teraz nemilosrdne menia formu a obsah podnikania na celom svete? Je to obrovský trh, v priemere krajiny OECD dávajú okolo 10 percent svojho HDP na výdavky spojené so zdravotníctvom. Zákazník je v podstate úplne každý. Dnes je to funkčne a procesne fragmentový priemysel, keď doterajšie inovácie boli prevažne fokusované a realizované na samostatných komponentoch systému, ako napríklad diagnostické prístroje, účinná liečebná látka a iné. A nie na integrácii a zefektívnení celého systému dodávania služby. Dáta spolu s know-how nie sú dostatočne transparentné a nejdú za pacientom. No a posledný článok v reťazci – pacient – je stále tým najslabším v systéme. Takto už „ecommerce“ zmenil retail a dnes Amazon definuje stupeň kvality a rýchlosti zákazníckeho servisu. Hudbu si dnes vieme vypočuť kdekoľvek a za zlomok ceny, ktorou sa hrdili CD-čká. Avšak zdravotníctvo má veľa špecifík, každý omyl alebo chyba je pre pacienta kritická, je to regulovaný trh a zo svojej samotnej podstaty konzervatívny. A práve pre tieto špecifiká je zdravotníctvo až teraz v poradí na inovácie.
Aké sú moje dve hlavné poznania, ktoré som si odniesol domov? Jedno je, že určite je to trh, ktorý prejde zmenami. V Spojených štátoch je dnes boom startupov v oblasti healthcare. Druhé poznanie je, že zmeny budú iniciované nie smerom od štátu a oficiálnych autorít, ale priamo od zákazníkov a úplne nových hráčov, ktorí sa objavia na trhu. Nie som si istý, či mohutné projekty ako ehealth, aj s pomocou štedrého financovania cez európske fondy, budú motorom očakávaných zmien. Určite prídu aj inovácie vyrobené na Slovensku, bolo by pekné, keď dostanú svoj priestor aj u nás a nebudú sa musieť primárne orientovať na export.