Ondrej MatejPeter Mayer
StoryEditor

Internet je dobrý sluha, ale veľmi zlý pán

14.06.2016, 00:00
Zrýchlenie komunikácie vo firmách paradoxne vedie k odsúvaniu riešení.

Za uplynulé obdobie sme svedkami toho, ako na Slovensku nefungujú elektronické systémy, ktoré stáli daňovníkov nemalé peniaze. Uvediem niekoľko príkladov. Nefunkčný systém elektronických diaľničných známok bude stáť 12 miliónov, systém automatickej pokuty za neplatnú technickú a emisnú kontrolu bude stáť vyše 29 miliónov, na zavedenie projektu e-health sa už minulo 47 miliónov a mohol by som pokračovať. Pohľad na efektivitu vynaložených verejných financií a funkčnosti spomínaných systémov je pritom žalostný.


Informačné technológie priniesli obrovskú zmenu v každej sfére spoločnosti. Menia naše správanie a návyky. Chodíme menej do obchodov, bánk, na úrady... Virtuálne poznávame svet. Menej sa osobne stretávame a menej osobne diskutujeme, lebo to vybavíme cez sociálne siete. Koncerty a rôzne udalosti kdekoľvek na svete vidíme online. Začína nám chýbať sociálna interakcia bez virtuálneho sprostredkovateľa. S odstupom času už môžeme hodnotiť, či zmena, ktorú priniesli informačné technológie, menia spoločnosť k lepšiemu alebo horšiemu. Skúsenosti nás presviedčajú, že k horšiemu!
Pri hľadaní informácií sa ľudia začali spoliehať na internetový vyhľadávač. Základné triedenie informácií robí dnes za nás vyhľadávač. Bez kritického posúdenia je prvých desať linkov považovaných za hodnoverný zdroj. Čo na tom, že prvé pozície sú zaplatené mnohokrát pochybnými zadávateľmi. Kto to bude skúmať?


Ľudia prestali triediť množstvo informácií, ktoré sa na nich valia. Akoby sa strácala schopnosť triediť informácie na overené a neoverené, potrebné a nepotrebné, vedecky podložené a bulvárne. Človek vystavený takémuto náporu sa stáva ľahko manipulovateľný a jednoduchý cieľ populistov, manipulátorov a extrémistov. Napríklad vidno to na dosahu a vplyve informačnej vojny, ktorá na Európu dolieha z Ruska. Takýto prístup k informáciám obmedzuje človeka, jeho pamäť a schopnosť triediť informácie.


Internet mal zjednodušiť komunikáciu. Niekde aj zjednodušil. Na pracoviskách si zamestnanci začali vybavovať prostredníctvom osobných e-mailov a profilov na sociálnych sieťach osobné veci. Čo má jednoznačne vplyv na ich efektivitu práce. Na druhej strane internet skomplikoval vnútropodnikovú komunikáciu. Odoslaný e-mail sa v tomto prostredí stal synonymom nevyriešeného, ale iba presunutého riešenia problému na iného kolegu. Často sa jednoduché problémy riešia zložitým dopisovaním si medzi zamestnancami, podobne ako pri komunikácii poskytovateľov služieb a klientov. V elektronickej komunikácii ľudia prestávajú byť dôslední a precízni.


Pri riadení firiem a štátu vidím nutný návrat ku klasickému procesnému vzorcu – porada, úloha a zodpovedný. Totiž ak sa budeme naďalej nekriticky spoliehať na IT, vízia budúcnosti je v Čapkovej dráme R.U.R. Odporúčam prečítať.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
20. apríl 2024 07:31