Diskusia o Európskej únii a jej budúcnosti má často zvláštnu podobu. Učebnicovým príkladom je „diskusia“ o zakrivení uhoriek či aktuálne o spotrebe vysávačov a záhradných kosačiek. Bavme sa radšej o tom, čo má zásadný význam. Napríklad o dvojici smerníc EÚ týkajúcich sa vysielania zamestnancov pri poskytovaní služieb medzi členskými štátmi EÚ.
V zmluve o fungovaní únie je zakotvená zásada voľného poskytovania služieb. Znamená to, že pokiaľ slovenská stavebná firma chce stavať pre zákazníka v Nemecku alebo slovenská špedičná firma chce prepravovať tovar po území Francúzska, nesmie sa im v tom brániť.
V skutočnosti sa napríklad slovenskí dopravcovia dostávajú „vďaka“ smerniciam EÚ do existenčných problémov a hrozí prepúšťanie ich zamestnancov. Dôvodom je spôsob, akým voči zahraničným dopravcom uplatňujú smernice štáty ako Nemecko, Francúzsko a najnovšie i Taliansko. Nie je to o ničom inom, ako o ochrane domáceho trhu, ich domácich prepravcov pred konkurenciou z nových členských štátov. Slovenský dopravca musí v týchto krajinách nielenže dodržiavať tamojšiu minimálnu mzdu, ale musí plniť množstvo byrokratických povinností, ktoré im v konečnom dôsledku „zatvárajú hranice“. Napríklad vo Francúzsku musí mať slovenský dopravca trvalo prítomného zástupcu kvôli komunikácií s francúzskymi úradmi.
Smernice možno rozdeliť na dve časti. Zamestnávateľ z inej krajiny musí voči svojim zamestnancom plniť povinnosti vyplývajúce z pracovnoprávnej legislatívy krajiny, do ktorej ich vyslal. Ide najmä o minimálnu mzdu, ďalej o rozsah pracovného času, dovolenky. Druhá časť smerníc stanovuje členským štátom možnosť (!) zaviesť informačnú povinnosť pre cudzích zamestnávateľov. Inak povedaná, členské štáty majú voľnú ruku v tom, akú byrokraciu zavedú voči cudzím zamestnávateľom. V tejto disciplíne sa „majstrom Európy“ stalo Francúzsko. Na počudovanie, Slovensko príliš nezaostáva. Neviem, či na revanš alebo len z rozmaru našich byrokratov, ak francúzsky zamestnávateľ vyšle svojich zamestnancov na Slovensko, musí to hlásiť na Inšpektoráte práce, musia mať pri sebe pracovné zmluvy a výplatné pásky a musia mať na území Slovenska vedenú evidenciu pracovného času. A to platí aj vtedy, ak pošle Peugeot zo svojej francúzskej centrály manažéra na pracovné rokovanie do závodu v Trnave.
Hoci je uhorková sezóna, nediskutujme o zakrivení uhoriek. Diskutujme o tom, či chceme, aby EÚ prispievala k slobode jej občanov, k rastu vzájomného obchodu a ekonomiky, k blahobytu a spokojnosti ľudí.