Robert FicoTASR
StoryEditor

Ivan Mikloš: Čítanie pre Roberta Fica

19.09.2016, 00:00

Minulý týždeň som si prečítal rozhovor s riaditeľom bratislavského letiska Ivanom Trhlíkom a cítil som sa ako Alica v krajine zázrakov. Najskôr musím pripomenúť niekoľko faktov, ktoré už pomaly zapadli prachom.

Druhá Dzurindova vláda ukončila v roku 2006 privatizáciu bratislavského letiska metódou medzinárodného tendra, z ktorého vybrala ako víťaza konzorcium Two-One (Viedenské letisko a Penta), ktoré ponúklo konečnú kúpnu cenu 350 miliónov eur a investície vo výške 260 miliónov eur (čo bola jednoznačne najvyššia ponuka zo všetkých piatich uchádzačov). Druhý uchádzač v poradí, konzorcium Ko-Bra (Abertis a J&T), ponúkol kúpnu cenu 220 miliónov a investície 320 miliónov. Ficova vláda túto privatizáciu hneď po príchode k moci v druhej polovici roka 2006 zrušila a letisko je odvtedy stále štátne. S akými výsledkami?

Od roku 2006 doteraz vyrobilo letisko kumulatívnu stratu 43,7 milióna, počas posledných štyroch rokov to bolo okolo sedem miliónov eur ročne. Z Bratislavy sa stále takmer nikam nelieta. Slováci musia cestovať z viedenského letiska, a teda nosia svoje peniaze tam.

A čo v rozhovore tvrdí takmer štvorročný riaditeľ bratislavského letiska? Že nevyhnutne potrebujú strategického partnera a že zásadnou prekážkou pre ďalší rozvoj je, že je v štátnom vlastníctve. Doslova tvrdí, že „v porovnaní s letiskom v Košiciach (ktorého 66 percent akcií vlastní práve viedenské letisko) ide o veľmi významný hendikep. Strop je teda daný aj vlastníckou štruktúrou.“ Jeho slová potvrdzuje aj fakt, že bratislavské letisko celkom nedávno prehralo s košickým letiskom súťaž o získanie spolupráce s Turkish Airlines, významným svetovým prepravcom.

Trhlík na otázku, či rokuje so strategickým partnerom, odpovedá, že jemu to neprináleží, ale že „s exministrom Počiatkom sme mali rozpracovanú stratégiu, s ktorou som sa absolútne stotožnil“. V decembri 2014 pritom Počiatkov hovorca vyhlasuje, že „súčasné vedenie rezortu dopravy nebude privatizovať ani nijakým iným spôsobom meniť vlastnícke pomery na bratislavskom letisku“. Tu sa znovu ukazuje tragikomickosť a trápnosť v súvislosti so vzťahom Smeru k privatizácii. Najskôr zrušia privatizáciu, ktorá mohla priniesť štátu peniaze a podniku strategického partnera, investície a trhy, a potom pod tlakom problémov, ktoré si spôsobili špekulujú, ako ju urobiť, len to tak nenazvať.

Vrelo odporúčam Trhlíkov rozhovor do pozornosti tým, ktorí pripravujú Ficovi prehľad tlače. A pokojne môžu pripojiť aj tento stĺpček. Že pozdravujem.

01 - Modified: 2023-09-06 07:35:19 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: O syndróme podvodníka a ďalších diagnózach 02 - Modified: 2023-08-26 07:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Inakosť je pre spoločnosť prijateľná, pokiaľ ju nie je vidieť 03 - Modified: 2023-07-27 10:07:47 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Potrebuje Bratislava Pride? 04 - Modified: 2023-07-20 13:53:01 - Feat.: - Title: Najhodnotnejšou zdravotníckou firmou na svete je poisťovňa UnitedHealth Group 05 - Modified: 2023-07-10 10:45:33 - Feat.: - Title: Čínska ekonomika čelí problémom
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. september 2023 20:42