Ondrej MatejPeter Mayer
StoryEditor

Hodnota za peniaze nie je nedotknuteľný svätý grál

19.10.2016, 00:00
Meranie prínosu verejných investícií je pekná myšlienka, ale bez dát to nepôjde.

Devalvovanie projektu Hodnota za peniaze naberá na Slovensku obrovské rozmery. Nezorientovaný človek, ktorý očakáva od verejných činiteľov efektívne a hospodárne nakladanie s verejnými financiami, už má z toho poriadny zmätok. Mýlia sa pojmy s dojmami. Nielen v laickej, ale aj v odbornej verejnosti. Zmysel Hodnoty za peniaze sa zredukoval na posudzovanie ceny.


Ministerstvo financií zverejnilo pod hlavičkou projektu Hodnota za peniaze správu Revízia výdavkov na dopravu. Už v úvode autori priznali, že síce snaha hodnotiť je vysoká, ale neexistujú najdôležitejšie podklady na hodnotenie. Už takmer rok politici zakrývajú svoju pasivitu pri rozhodovaní tým, že projekty výstavby dopravnej infraštruktúry budú posudzovať podľa Hodnoty za peniaze. Rovnaké obdobie sa vie, že bez vstupných dát získaných serióznym dopravným prieskumom a spracovaním Národného generelu dopravy sa nedá ani uvažovať o posudzovaní projektov podľa Hodnoty za peniaze. Nemôžeme predsa dostať hodnotenie bez vstupných dát. Zaujímavé je aj to, že nikto z kompetentných doteraz nezadal vypracovanie týchto dokumentov.


Keď sa raz dopracujeme ku kvalitným, navzájom konzistentným dátam a spracovanému Národnému generelu dopravy, budeme stáť pred zatiaľ nezodpovedanou otázkou, podľa akej metodiky budú posudzované projekty. Nie je jedno, či pri hodnotení projektov budeme klásť dôraz na frekvenciu dopravy, návratnosť investície, dopravné prúdy, bezpečnosť, životné prostredie alebo na iné kritérium. Je to nutné preto, aby sa nám na Slovensku nestalo, že projekty budú posudzované rôznymi metodikami s jediným zadaním, aby splnili politickú objednávku. V zozname projektov pre analýzu je aj diaľničný úsek Budimír – Bidovce, pri ktorom je už podpísaná zmluva a stavba sa už realizuje. Čo bude s výstavbou, keď neprejde cez analýzu Hodnoty za peniaze? Alebo je už zadanie, že táto analýza musí byť pozitívna? A ak tento úsek prejde, tak musí prejsť aj obchvat Prešova, ktorý má podstatne vyššiu frekvenciu dopravy a viac dopravných prúdov. Záver druhý – nie je zadefinovaná metóda a kalkulačný vzorec, ktoré budú jednotné pre hodnotenie projektov.


Podľa seriózneho odhadu by prvé hodnotenia projektov mohli byť až v roku 2018. To všetky pripravené projekty majú čakať? Ak je takáto predstava ministerstva financií a dopravy o nasledujúcich rokoch v rezorte, potom nedáva logiku, prečo minister financií navrhuje medziročne zvýšiť rozpočet ministerstva dopravy na investície na rok 2017. Záver tretí – asi pravá ruka nevie, čo robí ľavá. Ale na to sme si už zvykli.


Je to, ako keby lekár odporúčal pacientovi počkať na vyšetrenie prístrojom, ktorý na Slovensku síce nemáme, ale o dva roky určite budeme mať. Pokiaľ ho sem dovezú, tak pacient na následky choroby umrie. Najtragickejšie na tom všetkom je to, že o termíne prvých výstupov z hodnotenia projektov podľa Hodnoty za peniaze v rezorte financií a dopravy nikto netuší.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
20. apríl 2024 00:17