Mnohí z politikov hovoria o zdanení rozdielu medzi ruskou ropou a cenou ropy Brent. V parlamente je už jeden návrh zákona o dodatočnom zdanení a počúvame aj o ďalších pripravovaných návrhoch. Tiež som sa dočítal o nápadoch, na čo sa dajú príjmy z tejto dane použiť. Keď to dáme bokom, otázne je, prečo práve rafinérii treba vyrubiť daň na ropné produkty, keď aj iné firmy majú vysoké príjmy, či už je to oceliarstvo, strojárstvo, farmaceutický alebo vojenský priemysel.
Chcem však poznamenať, že ak sa počíta s tým, že príjem štátneho rozpočtu zo zdanenia rozdielu cien ropy Urals a Brent bude trvalý, tak je to chybná úvaha a tento príjem nedokáže zabezpečiť nové výdavky dlhodobo. Už teraz sa rozdiel medzi ruskou ropou a cenou ropy Brent zmenšuje – minulý týždeň padol takmer na polovicu. Dôvodom môže byť, že ruská ropa si našla svoje nové cesty na nové trhy, a začína sa tak vyrovnávať dopyt po nej oproti ponuke. Historicky bol rozdiel okolo dvoch-troch dolárov a o chvíľu sa tam aj vráti. Veľkým odberateľom sa stala India, ktorá od februára štvornásobne zvýšila denný objem odoberanej ropy z Ruska. No aj Čína a ďalšie štáty zvýšili svoje objemy. Je iba otázkou času, kedy sa rozdiel v cenách vráti na historické tri doláre pri jednom bareli. Z tohto vyplýva, že štát musí na riešenie svojich sociálnych opatrení hľadať iné zdroje.
Zároveň treba povedať, že štát má vyššie príjmy v podobe DPH, keďže ceny na Slovensku rastú, a preto má možnosť nájsť dodatočné zdroje. Štátne príjmy z DPH len pri ropných produktoch tvoria stovky miliónov eur.
Štátny rozpočet je problémom politikov. No a ako medzičasom dopadol Slovnaft, ktorému politici sľubovali pomoc, keď mu skrátili čas potrebný na prechod na inú ropu? Od februára začne platiť embargo, takže budeme môcť vyvážať produkty z ruskej ropy iba do Českej republiky, čo znamená, že hrozí zníženie produkcie asi na 70 percent kapacity. Paralelne by sme mali spustiť investície, ktoré sú potrebné na prijímanie alternatívnych rôp. Na tieto investície, ktoré sú vyvolané embargom, však už žiadnu podporu ani štát, ani Európska únia nedá. Hoci rétorika, keď sa schvaľovali sankcie, bola iná, sľubovala sa pomoc. Takže investície v stovkách miliónov by sme si mali hradiť sami. V prípade, že budeme musieť použiť ropovod Adria, budeme mať vyššie náklady na prepravu, keďže chorvátsky prevádzkovateľ časti Adrie avizuje zvýšenie už existujúceho vysokého poplatku za prepravu cez chorvátsku časť. Čo, samozrejme, bude znamenať aj to, že nebudeme môcť udržiavať terajšiu cenovú politiku, vďaka ktorej sme medzi najlacnejšími štátmi Európy, čo sa týka ceny pohonných látok.
Aby sme však boli optimisti, tak treba povedať, že máme za sebou veľmi ťažké mesiace, ale zvládli sme ich. Na Slovensku je zásobovanie plynulé, nie sú pumpy, kde neviete natankovať, a za posledné týždne sa aj cena znižuje. Počas leta všetci cestovali, lebo podľa štatistík spotreba neklesá.