Štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť. FOTO: TASR/Pavol Zachar
StoryEditor

Eko už nie je v móde?

11.10.2022, 19:30
  • Momentálne sa snažíme zorientovať v časoch, keď na jednej strane čelíme energetickej kríze a na druhej strane tlaku na znižovanie závislosti od fosílnych palív a urýchlenia zavádzania nízkouhlíkových riešení.
  • Víziou EÚ je od roku 2035 znižovať podiel spaľovacích motorov v cestnej doprave na minimum.
  • Dobrou správou je aj to, že každý z nás má možnosť  pridať ruku k dielu. Prispieť k ochrane klímy úsporou energií, separovaním odpadu alebo len takou jednoduchou vecou, ako je cestovanie verejnou dopravou namiesto auta.

Sektor dopravy čaká nasledujúcu dekádu transformácia gigantických rozmerov. Kým doteraz to bolo o boji proti zmene klímy, teraz ide aj o zvýšenie energetickej  bezpečnosti. Každá doba prináša svoje výzvy aj paradoxy. Momentálne sa snažíme zorientovať v časoch, keď na jednej strane čelíme  energetickej kríze a na druhej strane tlaku na znižovanie závislosti od fosílnych palív a urýchlenia zavádzania nízkouhlíkových riešení. Zároveň aplikujeme riešenia, aby rast cien elektrickej energie neviedol k ohrozeniu fungovania dopravy na Slovensku.

image

Vojna a návrat do komunizmu

Jednou zo základných úloh, ku ktorým sa Slovensko v rámci boja proti klimatickým zmenám zaviazalo, je implementácia balíčka EÚ Fit for 55. Celý sektor dopravy čaká zmena, a to v pomerne veľmi krátkom čase. Na úspešnú transformáciu budú v najbližších rokoch vyčlenené miliardy eur z európskych zdrojov. Aj na základe súčasnej geopolitickej situácie EÚ plánuje zintenzívniť svoje aktivity v oblasti znižovania emisií v doprave, čo pôjde ruka v ruke so zavádzaním nových investične náročných technológií a povedie k zvyšovaniu nezávislosti od fosílnych palív. Víziou EÚ je od roku 2035 znižovať podiel spaľovacích motorov v cestnej doprave na minimum.

Kľúčom k úspešnému naplneniu Green Dealu je kombinácia a podpora všetkých alternatívnych druhov palív, ako je CNG, LNG, vodík, elektrina, biopalivá či biometán. Každý z nich má svoje výhody aj nevýhody a osobne som presvedčený, že riešením je nájsť správnu rovnováhu a vhodné umiestnenie pre ich využitie s prihliadnutím na princíp technologickej neutrality. V tomto prípade platí, že (aj) malé kroky vedú k veľkým zmenám. Každý nástroj na znižovanie emisií sa počíta, preto je potrebné využívať všetky dostupné riešenia, ktoré sú takpovediac poruke a vo väčšej miere využívať dobré príklady dekarbonizácie z praxe.

Napriek ťažkej geopolitickej situácii a energetickej kríze nemôžeme podceňovať dôležitosť témy znižovania emisií. Pokiaľ štát a priemysel budú koordinovane ťahať za jeden povraz, bude možné na Slovensku vytvoriť prostredie vhodné tak pre podnikanie, ako aj na dosiahnutie zelených cieľov, ktoré sa Slovensko zaviazalo splniť. Dobrou správou je aj to, že každý z nás má možnosť pridať ruku k dielu. Prispieť k ochrane klímy úsporou energií, separovaním odpadu alebo len takou jednoduchou vecou, ako je cestovanie verejnou dopravou namiesto auta. Prosím, buďme si toho vedomí a investujme malý kúsok z nášho pohodlia do ochrany klímy.

01 - Modified: 2022-08-02 17:00:00 - Feat.: 1 - Title: Železnice už nehrajú „slepú babu“ 02 - Modified: 2022-06-28 16:30:00 - Feat.: 1 - Title: Ako môže Slovensko pomôcť ukrajinskému obiliu 03 - Modified: 2022-05-24 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Pochvala pre slovenské železnice
01 - Modified: 2024-04-19 16:59:34 - Feat.: - Title: Rošáda Francúzov je na konci. Trnavské trio je kompletné, vyžiadalo si stovky miliónov aj prepúšťanie 02 - Modified: 2024-04-19 11:29:51 - Feat.: - Title: Európska únia prvýkrát uvalila sankcie na izraelských osadníkov kvôli útokom na Palestínčanov 03 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 04 - Modified: 2024-04-19 09:13:32 - Feat.: - Title: Top farmár pre HN: Sektor je paralyzovaný. Jediná cesta je prenášať problémy na dodávateľov alebo na banky 05 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
20. apríl 2024 08:57