Vtipy o výstavbe našich ciest už pomaly zľudoveli, ale fakt je ten, že tnú do živého. Možno sme sa ako národ naučili smiať cez slzy a s povzdychom hovoriť: Na Slovensku je to tak, ale všetci sa chceme mať lepšie. A k akejkoľvek ekonomickej prosperite patrí náležitá dopravná infraštruktúra.
Rýchlostné cesty a diaľnice spájajú regióny v rámci krajiny, ale tiež nás prepájajú so susednými štátmi. Tie sú vo výstavbe stále popredu a Slovensko za nimi roky zaostáva. Na ministerstve dopravy sa od začiatku nášho mandátu usilujeme vylepšiť kondíciu našej dopravnej (aj železničnej) infraštruktúry. Tak aby sa nastavili systémové riešenia, ktoré presiahnu štvorročné volebné cykly a prinesú vo výstavbe jasné pravidlá. Začali sme zoznamom investičných priorít, na základe ktorého sa bude riadiť nasledujúcich desať rokov príprava, výstavba aj údržba cestnej infraštruktúry. Cieľom je, aby cestné projekty vychádzali z reálnych dopravných potrieb krajiny, nie politických sľubov a lobingu. Na základe dát tak presne vieme, čo treba stavať, v rámci zefektívnenia výstavby však potrebujeme urýchliť aj proces investičnej prípravy, ktorý môže byť až útrpne zdĺhavý.
Vláda na začiatku novembra schválila návrh opatrení na zrýchlenie prípravy výstavby diaľnic a rýchlostných ciest z dielne nášho ministerstva. Upravením frekvencie ekonomických hodnotení Útvaru hodnoty za peniaze predídeme časovým stratám a duplicitnému hodnoteniu. Veľkým krokom vpred je aj predĺženie platnosti záverečného stanoviska o vplyvoch stavby na životné prostredie, takzvaná EIA, ktorá v súčasnosti po siedmich rokoch exspiruje, a to bez možnosti predĺženia, takže bolo potrebné celý proces opakovať. Proces EIA by sa mal predĺžiť najviac o dva roky aj opakovane, celková dĺžka platnosti záverečného stanoviska by však nemala presiahnuť desať rokov. Tiež sme navrhli predĺžiť územné rozhodnutie z troch na päť rokov od vykonateľnosti rozhodnutia o umiestnení stavby.
Tieto opatrenia budú viesť celkom konkrétne k urýchleniu realizácie rýchlostnej cesty R4, a to približne o osemnásť mesiacov. Rok a pol tak ušetríme vďaka urýchlenej investičnej príprave a predĺženiu platnosti už existujúcich rozhodnutí. Rýchlostná cesta nás prepojí s Poľskom a Maďarskom a oboch našich susedov potrebujeme v rámci výstavby tohto dopravného prepojenia celoeurópskeho významu dobehnúť. Ak sa naše zaostávanie, spôsobené aj byrokratickou záťažou, vylieči, napokon dobehneme do cieľa včas a verím, že postupne azda aj s náskokom.