Spaľovacie motory sa dostali do centra pozornosti slovenskej verejnosti. Stalo sa tak v súvislosti s nebezpečným precedensom, keď exekutíva nerešpektovala uznesenie parlamentu a zástupca Slovenska v Bruseli hlasoval de facto za zákaz predaja spaľovacích motorov od roku 2035.
Pokiaľ ide o formálnu stránku, nejde o „hon na čarodejnice“, vyvodzovanie trestnej zodpovednosti, ale je veľmi dôležité zistiť, či exekutíva prekročila svoje kompetencie a úmyselne nerešpektovala vôľu zákonodarného zboru, aby sa v budúcnosti podobná situácia nemohla opakovať.
Oveľa podstatnejšia je však vecná stránka problému. V doterajšej diskusii zástancovia zákazu používajú najmä dva argumenty. Vraj nejde o skutočný problém, ale o predvolebnú kampaň jednej strany, ktorá sa navyše nezodpovedne vezie na vlne euroskepticizmu. A druhý argument obviňuje kritikov zákazu spaľovacích motorov z toho, že sú proti elektromobilite. Pokúsim sa vysvetliť, prečo ani jeden z týchto argumentov nie je pravdivý.
Zákaz spaľovacích motorov sa nestal témou preto, že na Slovensku sa blížia voľby. Stal sa ňou preto, lebo v poslednom štádiu schvaľovacieho procesu Nemecko, ku ktorému sa pridali Taliansko, Poľsko a Česko, odmietlo odsúhlasiť dohodnutý návrh nariadenia EÚ, ktorý bol jednostranne zameraný na elektromobilitu a nepočítal s inými alternatívami. Tým už zdanlivo uzatvorená téma bola opäť otvorená. Mali sme príležitosť presadzovať zdravý rozum, no kvôli postupu exekutívy sa tak nestalo.
Zásadný nesúhlas so zákazom predaja „spaľovákov“ nie je bojom proti elektromobilite. Je bojom za to, aby Európska komisia rešpektovala princíp technologickej neutrality, ktorý sama hlása a ktorý zároveň zákazom sama popiera. Dnes väčšina z nás hudbu počúva online. Keď sa streamovanie len rozbiehalo, nikomu ani len nenapadlo podporovať jeho rozbeh zakazovaním vinylových platní. A dnes existujú popri sebe. Zákaz spaľovacích motorov by bol v histórii civilizácie zrejme prvý prípad, keď sa má inovácia presadiť aj zákazom existujúcich riešení.
Ešte na tejto schôdzi, možno už tento týždeň, by mal parlament rokovať o uznesení, ktoré ak bude prijaté, bude záväznou pozíciou aj pre ďalšiu vládu. Je to dôležité, pretože Európska komisia má na jeseň predložiť návrh delegovaného aktu, do ktorého zapracuje pripomienky Nemecka. Je dôležité, aby návrh, s ktorým príde Komisia, skutočne rešpektoval princíp technologickej neutrality, bol otvorený nielen pre elektrické autá, syntetiku, ale aj iné alternatívy, ktoré požadovali aj iné členské štáty. Len to je v záujme slovenských motoristov, občanov Slovenskej republiky, ale aj motoristov a občanov všetkých krajín EÚ.