StoryEditor

Únia robí s Čínou v mene zelenej dohody družbu 21. storočia

07.07.2024, 00:00
  • Peking je ochotný znížiť svoje clá na autá z EÚ s veľkoobjemovými motormi, ak EÚ nezavedie dodatočné clá na čínske elektromobily. Nemecko dodatočné clá EÚ na čínske elektromobily už dlhší čas kritizuje.
  • V podstate EÚ už akceptovala skutočnosť, že čínske elektromobily sú natoľko konkurencieschopné, že európski výrobcovia nemajú proti väčšine z nich veľkú šancu. Preto sa chce so svojím rivalom spojiť, a nie s ním bojovať.
  • Priemyselné spojenectvo medzi EÚ a Čínou je zároveň poistkou proti trumpovskej Amerike. Existuje totiž veľká šanca, že Donald Trump sa vráti do Bieleho domu a nebude sa brániť novým clám voči Číne aj EÚ.

Do platnosti vstupujú zvýšené clá EÚ na čínske elektromobily. Zatiaľ v predbežnom režime, od konca tohto roka definitívne. Stále teda existuje možnosť výraznej redukcie pripravovaného zvýšenia, alebo dokonca jeho úplného zrušenia. Európska únia minulý týždeň zatiaľ súhlasila len s drobným znížením novo plánovaných ciel.

image

Kto nesporí, nie je Čech. Západní susedia prekonávajú rekordy

Čína už týždeň ponúka ústupok, ktorý by bol výhodný najmä pre nemecké automobilky. Nemeckému vicekancelárovi Robertovi Habeckovi ho ponúkol čínsky minister obchodu Wang Wen-tao počas návštevy Pekingu. Peking je ochotný znížiť svoje clá na autá z EÚ s veľkoobjemovými motormi, ak EÚ nezavedie dodatočné clá na čínske elektromobily. Nemecko dodatočné clá EÚ na čínske elektromobily už dlhší čas kritizuje. Dá sa preto predpokladať, že tlak Berlína na Brusel sa teraz zintenzívni. Najmä nemeckým automobilkám by prospelo zníženie čínskych ciel na autá z EÚ s veľkoobjemovými motormi.

Poistka proti Trumpovi

Clo na čínske elektromobily zjavne – v očiach Bruselu – nikdy nemalo byť úvodným výstrelom v obchodnej vojne. Na druhej strane sa zdá, že Európska únia ticho akceptuje vznik „európsko-čínskeho priemyselného komplexu“. V podstate teda už akceptovala skutočnosť, že čínske elektromobily sú natoľko konkurencieschopné, že európski výrobcovia – zaťažení predpismi a normami, ktoré sa nedajú porovnať s inými na svete – nemajú proti väčšine z nich veľkú šancu. Preto sa chce so svojím rivalom spojiť, a nie s ním bojovať; chce ho prinútiť, aby svoje elektromobily vyrábal v EÚ, a nie v Číne.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 65% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-05 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Kto nesporí, nie je Čech. Západní susedia prekonávajú rekordy 02 - Modified: 2023-05-30 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Chorvátski hotelieri využili euro na zdraženie služieb 03 - Modified: 2023-04-11 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Tri kroky k zdravým verejným financiám
01 - Modified: 2024-10-11 22:00:00 - Feat.: - Title: Prečo sa blíži veľká vojna s Čínou? Peking má množstvo možností, ako sa môže zmocniť Taiwanu 02 - Modified: 2024-10-11 22:00:00 - Feat.: - Title: Prečo nemecká ekonomika chradne a ako sa s podobnými problémami vyrovnáva Česko 03 - Modified: 2024-10-10 18:19:43 - Feat.: - Title: Europarlament prijal uznesenia o porušovaní ľudských práv v Turecku, Číne a Iraku, poslanci sú znepokojení 04 - Modified: 2024-10-10 17:43:37 - Feat.: - Title: Čína spúšťa nový swapový nástroj na pomoc akciovému trhu, má hodnotu viac než 60 miliárd eur 05 - Modified: 2024-10-10 11:17:53 - Feat.: - Title: EÚ poskytne jednej z najchudobnejších krajín Európy takmer dve miliardy eur
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
12. október 2024 01:58