To, v akom stave je krajina, nezistíte zo zorganizovaných výjazdových rokovaní, z vládneho špeciálu ani z pohodlia limuzíny. Osobne ju rád spoznávam na bicykli. Asi mnohých prekvapím, keď poviem, že nie je v takom zlom stave, ako by sa mohlo zdať.
Napríklad v porovnaní s Maďarskom, kde som narazil na skutočne zdevastovanú cyklistickú infraštruktúru. Slovensko má tiež svoje problémy, ale aj veľký potenciál. Chýba nám však koncepcia a systematický prístup. V posledných 30 rokoch sme sa stali krajinou poklepkávania základných kameňov. Začať budovať vládam vždy išlo. Dostavanie nie až tak. Potom sme prekvapení z kolabujúceho zdravotníctva, školstva či zo zanedbanej infraštruktúry.
Vláde už nestačia populistické frázy, a tak začína simulovať aktivitu. Ponáhľa sa, čo vedie k chybám. Ak zrazu všetko vyhlásia za strategickú investíciu, potom nič nedostáva prioritné zaobchádzanie. Nie je za tým skutočný záujem o podporu regiónov, ale len presadzovanie vlastných záujmov a rýchlokvasených biznisových plánov. Ako sa už na Slovensku stalo zvykom.
Ako aj v tej cyklistike. Vláda vyhlásila výzvu na výstavbu cyklotrás. Ambiciózne plány predstavila len pár mesiacov po tom, ako schválila takzvaný lex Vajanského, namierený proti cyklopruhom v Bratislave. Vidíte ten paradox? Vláda sa na jednej strane chystá stavať nové cyklotrasy, no zároveň dáva cyklistom najavo, že v centre hlavného mesta nie sú vítaní. Vyhlasovať výzvy nestačí. Cyklisti musia vedieť, že táto podpora nie je len „naoko“.
Cyklodoprava totiž nie je len západný výstrelok, ale efektívny a zdravý spôsob dopravy. Myslite na to, keď budete nabudúce cestou do práce hromžiť na zápchy. Jedným z riešení je totiž viac ľudí na bicykloch. V budúcnosti bude cyklodoprava kľúčovou súčasťou infraštruktúry a tak sa k nej musí pristupovať. Cieľom nemá byť pekná cyklotrasa v strede poľa len preto, aby sme vyčerpali európske peniaze a na papieri stavali viac ako predošlé vlády.
Cieľom má byť rozvoj krajiny ako celku. To je koncepcia, po ktorej volám a ktorú, žiaľ, nevidím. Pri výstavbe preto treba myslieť aj za roh. Na to, aby trasy prechádzali popri miestnych turistických lákadlách, aby odbremeňovali cestnú dopravu a spájali frekventované trasy. Aby nechýbala sprievodná infraštruktúra.
Nie je to jednoduché, no práve preto to treba robiť poriadne. S víziou, čo chceme dosiahnuť, a plánom, ako na to. Teraz, keď na to máme zdroje z EÚ, je tá šanca.
Autor je poslanec PS