Kvalita legislatívneho prostredia sa nemôže merať počtom zákonov. Viac neznamená lepšie. V samospráve to vidíme, hoci situáciu prechádzame mlčaním. V samosprávnych zákonoch tolerujeme dvojaký meter. Preto sa nám núka príležitosť nielen na legislatívnu harmonizáciu, ale aj na vytvorenie balíka samosprávnych zákonov.
Napríklad podľa zákona o obecnom zriadení je neprípustné, aby mestský či obecný poslanec bol členom „štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený“. Inými slovami, funkcia poslanca je nezlučiteľná s pozíciou riaditeľa základnej školy, alebo riaditeľa obecnej firmy. Toto ustanovenie bráni konfliktu záujmov napríklad pri presadzovaní požiadaviek tejto organizácie na úkor ostatných subjektov, ktoré sú napojené na mesto či obec, ale ich riaditeľ nepôsobí v zastupiteľstve. Ale v prípade krajských parlamentov, na úrovni zastupiteľstiev samosprávnych krajov to tak nefunguje. Dokonca po každých župných voľbách zasadne do regionálnych zastupiteľstiev niekoľko riaditeľov stredných škôl a ďalších organizácií. Tam už teda riziko konfliktu záujmov neexistuje?
Aj v prípade zákona o majetku obcí, v porovnaní so zákonom o majetku samosprávnych krajov, nájdeme diametrálne odlišné parametre. Napríklad v spôsobe nakladania s majetkom. Načo je dobré mať samosprávu postavenú na rovnakých princípoch, ale s takto principiálnymi odlišnosťami? Ak k tomuto ešte pridáme minimálne postavenie hlavného kontrolóra v komunálnej sfére a na úrovni vyšších územných celkov, aj tu sa ukazuje, že bude prínosnejšie mať ho v jednom zákone. Mimochodom, krajský kontrolór má nárok na odstupné, čo napríklad hlavnému kontrolórovi v krajskom meste nepatrí.
Príkladov dvojakého metra nie je málo. Každý z nich len potvrdzuje potrebu zladenia samosprávnej legislatívy. Je viac ako isté, že veľa zákonov neznamená komfortnejšie prostredie. Táto situácia iba dokazuje, že samospráve sa nevenovala taká pozornosť, akú by potrebovala. Je čas to napraviť a príležitosť to nanovo nastaviť. Lebo nie je vylúčené, že prípadné novelizácie môžu ešte prehĺbiť odlišnosti medzi komunálnou a krajskou samosprávou. Jeden balík samosprávnej legislatívy sa javí ako východisko so všeobecným prínosom. Jednoducho, veľa paragrafov vytvorilo veľa odlišností.