S umelou inteligenciou sme sa dokázali zžiť skutočne rýchlo. Z pohľadu koncových užívateľov aj firiem. Aj bankovníctvo vďaka nej prekračuje prah úplne novej éry. Nezostalo iba pri automatizovanej komunikácii, vybavovaní bežných požiadaviek cez chatboty či pri zrýchlenom spracovaní administratívy pri výrazne nižšej chybovosti. My sme napríklad najnovšie v rámci správy investícií spustili v uplynulých týždňoch prvý fond na Slovensku, ktorý riadi AI. Umelá inteligencia využívajúca množstvo dát modeluje vývoj na trhoch aj s historickými vedomosťami. Prirodzene, výsledné slovo nad „robotom“ má stále človek, respektíve tím ľudí s expertízou.
Potenciál AI vo finančnom sektore je enormný. S prehlbovaním digitalizácie a dátovej ekonomiky bude ešte väčší. Umožní zrýchlenie procesov, optimalizáciu nákladov a dokáže odhaliť človekom nepovšimnuté javy. Navyše, metadáta analyzuje pragmaticky a bez emócie. Služby už dnes šité klientom na mieru ešte zdokonalí. Nepochybujem, že v ideálnom prípade bude AI výborným nástrojom, ak sa bude učiť z dobrých dát. Tie sú alfou a omega pre kvalitnú umelú inteligenciu.
Na druhej strane, rizikom, ktoré so sebou nástup AI prináša, sú nedostatočné zručnosti. Z pohľadu koncového užívateľa, ale aj z hľadiska v budúcnosti nevyhnutných zručností na pracovnom trhu. Zároveň, a to vnímam aktuálne ešte kritickejšie, je nedostatočná úroveň kritického myslenia a digitálnej gramotnosti, keď môže byť umelá inteligencia doslova nebezpečná. Ak sa totiž dostane do nesprávnych rúk, stáva sa nástrojom nielen podvodov, ktoré už dnes sledujeme, ale aj manipulácie a dezinformácií.
Sú to výzvy, ktorým sa v nasledujúcich rokoch nevyhneme. Jednou z nich je fakt, že AI nedokáže vyhodnocovať nepredvídané udalosti. Rozsiahlejšou problematikou je energetická náročnosť. V európskom priestore sa budujú dátové centrá na zhromažďovanie údajov. Krajiny, ktoré sa zaviazali k napĺňaniu udržateľných cieľov, budú čeliť otázke, či ich obnoviteľné zdroje dokážu pokryť túto náročnosť. Otázna je aj návratnosť kapitálu lídrov v oblasti AI, ich investície do vývoja IT tento rok majú prekročiť 300 miliárd eur.
Komentár ukončím s dôverou. Tú totiž umelá inteligencia nenahradí. Kvalitnými službami ju však môže posilniť, využiť zodpovedne a s dôrazom na ľudský rozmer služieb. Predovšetkým kvalitných služieb. V takom prostredí sa dôvera vybuduje ľahšie.
