Autor je predseda Inštitútu slobody a podnikania.
Ako predseda Inštitútu slobody a podnikania som hrdý, že sme v spolupráci so švajčiarskym Inštitútom pre rozvoj manažmentu (IMD) a partnermi zverejnili výsledky merania digitálnej konkurencieschopnosti na rok 2025. Tento rebríček hodnotí 69 krajín a ukazuje, kde sú silné stránky a priestor na rast v digitalizácii. Pre Slovensko to prináša cenné inšpirácie.
Rebríček hodnotí tri oblasti: znalosti, technológie a pripravenosť na budúcnosť. Používa 61 kritérií, z toho tretina sú subjektívne názory manažérov a dve tretiny objektívne štatistické dáta. Najlepšie sa darí Švajčiarsku, ktoré sa vyšvihlo na prvé miesto z druhého v minulom roku. Druhé sú USA, ktoré sa oproti predchádzajúcemu roku zlepšili o dve priečky. Tretie miesto obsadil Singapur. Hoci klesol o dve miesta, zostal na pomyselnom „stupni víťazov“. V top desiatke sú aj tri krajiny EÚ: Dánsko (5.), Holandsko (6.) a Švédsko (8.). Z našich susedov je na tom najlepšie Rakúsko na 24. mieste. Česko je 35., Poľsko 45. a Maďarsko 46. V absolútnom hodnotení dosiahli od 60 do takmer 80 bodov zo 100, kým Švajčiarsko má plný počet.
A čo Slovensko? Ak nechceme vidieť pohár poloprázdny, ale poloplný, môžeme konštatovať, že má veľký priestor na posun vpred. Umiestnili sme sa na 57. mieste, čo je o päť priečok nižšie ako minulý rok. Dosiahli sme 50,72 bodu – polovicu oproti Švajčiarsku, ale aj v porovnaní s našimi susedmi je to o 10 až 30 bodov menej. Porovnanie s ostatnými krajinami ukazuje naše najväčšie zaostávanie v nasledujúcich oblastiach: flexibilita a prispôsobivosť inštitúcií (69. miesto), lákanie zahraničného talentu (68. miesto), vývoj technológií (68. miesto), imigračné zákony (67. miesto) a kybernetická bezpečnosť (67. miesto). Naopak, medzi najsilnejšie stránky Slovenska patrí ochrana súkromia zákonom, kde sme na prvom mieste, dobré hodnotenie dosahujeme aj pri pomere žiakov a učiteľov na vysokých školách (16. miesto), solídnu pozíciu držíme v patentoch v high-tech oblastiach (25. miesto), vysoká penetrácia smartfónov (26. miesto, 95 percent) a napokon vo výdavkoch na výskum a vývoj sme skončili na 38. mieste.
Štúdia IMD ukazuje aj vývoj digitalizácie v globálnom kontexte. Súčasné obchodné napätia prenikajú do digitálnych stratégií. Krajiny a firmy musia reagovať, aby ostali konkurencieschopné. Konflikty ovplyvňujú duševné vlastníctvo, dáta aj normy. Rôzne regióny vytvárajú nekompatibilné predpisy a to je realita, s ktorou sa musíme vyrovnať.
Najmä pre našich malých a stredných podnikateľov je digitalizácia veľká vec. Ak im chceme pomôcť, nestačí len konštatovať negatívne trendy, ale v diskusii a v spolupráci s kompetentnými musíme hľadať riešenia. Nejde len o zlepšenie postavenia Slovenska v rebríčku. Ide o „nakopnutie“ digitalizácie vo verejnom aj v súkromnom sektore, lebo tá sa premietne do širšej konkurencieschopnosti, ktorá je jedinou zárukou našej prosperity do budúcnosti.
