TV Markíza
StoryEditor

Týždeň v médiách: Prečo je kúpa Markízy obchodom roka a panikou zároveň?

03.11.2019, 06:34
O čo prišiel slovenský mediálny trh predajom televízneho lídra?

Skupina CME predala svoje stanice v piatich európskych krajinách, medzi nimi v Česku, aj na Slovensku. Takto sa česká Nova a slovenská Markíza dostali do rúk nového podnikateľa – najbohatšieho Čecha Petra Kellnera. Transakcia mala hodnotu 2,1 miliardy dolárov a minimálne u nás a v Česku sa stala táto udalosť predajom roka. Informáciu dostali médiá v nedeľu po desiatej hodine večer. Okrem českej a slovenskej televízie sú v balíku českého podnikateľa a jeho PPF aj stanice v Rumunsku, Bulharsku a Slovinsku.

O predaji Markízy sa hovorilo v médiách už dlhšie. Veľmi intenzívne napríklad koncom roka 2017, kedy mala mať o ňu záujem slovenská investičná skupina Penta Investments, spolu s čínskou spoločnosťou CEFC. Už vtedy sa hovorilo o predaji roka, ten sa nakoniec neuskutočnil. Fakt, že Markíza je na predaj však rezonoval stále. A nielen Markíza.

Vlastníkom Markízy bola americká spoločnosť CME. Tá vlastnila televíziu počas všetkých jej 23 rokov pôsobenia na slovenskom trhu. Rozdiel bol len vo výške jej vlastníckeho podielu. V roku 2007 sa stala CME 100 percentným vlastníkom skupiny Markíza. Na jar v tomto roku CME sama oznámila „revíziu strategických možností, vrátane prípadného predaja spoločnosti".  Preto jej dávalo zmysel nájsť kupcu, ktorý by prejavil záujem najlepšie o všetky stanice. V lete médiá informovali, že v hre o kúpu CME, prípadne niektorých staníc je český podnikateľ Petr Kellner a americká televízna spoločnosť Discovery. Už na jeseň sme sa dozvedeli, že český podnikateľ sa stal jediným záujemcom o televízne stanice CME.  

Koncom októbra sa český podnikateľ stal naozaj novým majiteľom piatich európskych televízií. Odvtedy sa začalo v médiách hovoriť o dôvodoch kúpy. Tým prvým  je ovplyvňovanie politiky. Nemecký Handelsblatt českého podnikateľa pomenoval „televíznym kráľom východnej Európy“ a napísal, že podnikateľovi ide predovšetkým o posilnenie politického vplyvu v strednej a východnej Európe. Rovnakú obavu, dokonca paniku  z počínania nového majiteľa vyslovili aj české médiá. Pripomeňme, že kúpu musia schváliť úrady v daných krajinách, kde jednotlivé televízie pôsobia. Sám Kellner obavy z politických ambícií  poprel.

Druhým dôvodom kúpy sú  podľa analýz médií investičné a biznisové dôvody. Trend spájania s telekomunikačných a mediálnych služieb vo svete je zrejmý. Len prednedávnom sme mohli sledovať spojenie americkej telekomunikačnej spoločnosti AT&T s mediálnou firmou Time Warner. V tomto smere by mohli byť zaujímavé prepojenie televízneho obsahu so službami operátorov, obzvlášť preto, že vývoj na televíznom poli smeruje k plateným službám. Kellner, ktorý je vlastníkom telco  spoločnosti O2, túto ambíciu deklaroval vlastným vyhlásením. Vlastníctvom televízneho obsahu by k rozvoju tohto cieľa mohol mať celkom blízko, minimálne bude mať výbornú vyjednávaciu pozíciu pri dohode o šírení obsahu s inými operátormi. I keď Kellner dohodu s konkurenčnými operátormi potrebuje - pre zabezpečenie vplyvu staníc.

Situácia okolo Markízy

Niektoré české médiá prirovnali kúpu Novy v Česku ku kúpe Mercedesu. Určite to nie je ojazdená Fábia, konštatoval David Klimeš pre Aktualne.cz. Dôvodom je fakt, že Nova podobne ako televízia v Rumunsku je jednou ekonomicky najefektívnejšou stanicou zo všetkých. A ako je na tom Markíza? Pre nového majiteľa zďaleka nie je ojazdenou Fábiou.

Generálnym riaditeľom Markízy je v súčasnosti rakúsky manažér Matthias Settele. Pod jeho vedením sa pozícia Markízy z pohľadu ekonomickej situácie vylepšila, Markíza v každom kvartáli deklaruje vyššie zisky. Dlhodobo je lídrom trhu, za viac ako dvadsaťročnej existencie na našom trhu, ju žiadna iná televízia nedokázala v tomto prekonať, aj keď o ohrozenie pozície lídra bojovala párkrát. Z pohľadu podielu sledovanosti patrí Markíze 30 percent na televíznom trhu. Do televízie smeruje v súčasnosti stále najviac peňazí na reklamu, čo je pre nového majiteľa určite dobrá správa.

V roku 2017 Markíza opustila voľne šírené terestriálne služby, takzvané DVB-T vysielanie a prešla na model televízie s platenými službami. Vzhľadom na celkový vývoj televízií k plateným službám a v kontexte podnikania nového majiteľa v telekomunikačnom biznise, by toto mohla byť pre nového majiteľa určite pridaná hodnota. Pripomeňme, že v Česku je situácia rozdielna, a stále väčšia časť trhu patrí voľne šírenému terestriálnemu vysielaniu – aj z pohľadu zákazníkov.

To, čo sa na Slovensku odchodom CME z mediálneho trhu zmení, je fakt, že náš trh opúšťa významný zahraničný mediálny hráč. Na Slovensku tak v médiách zostávajú pôsobiť zatiaľ už iba dvaja zahraniční hráči – Ringier Axel Springer (aktuality.sk) a skupina Bauer, ktorá vlastní najpočúvanejšie Rádio Expres.

Aj z tohto dôvodu slovenské médiá vyjadrujú obavu a paniku z oligarchizácie slovenských médií – tým, že médiá putujú do vlastníctva slovenských podnikateľov. A tí si prostredníctvom médií môžu ovplyvňovať politiku alebo dokonca plniť vlastné politické ambície. Do hry takto opäť vracajú neoverenú informáciu o záujme investičnej skupiny Penta Investments. Upozorňujú totiž na riziko, že nový majiteľ Kellner kúpil Markízu pre iného vlastníka. To, nám ale ukáže blízke obdobie. Rovnako aj to, či Markízu v budúcnosti čakajú personálne zmeny. Nový majiteľ ich v tejto fáze popiera: „CME je dobre fungujúca spoločnosť a po jej prevzatí neplánujeme žiadne prevratné zásahy do jej fungovania.“

 

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 11:13