V najbližšej dobe budú otvorené predajne v Južných Čechách, konkrétne v Strakoniciach a Českom Krumlove. Slovo samoobsluha v nich získava nový obsah. Ako sa pre Stratégie vyjadril Lukáš Němčík, riaditeľ rozvoja a marketingu siete COOP, cieľom reťazca je, aby sa zákazníci nemuseli prispôsobovať obchodom, ale aby sa obchod prispôsobil ich potrebám. „Z pohľadu zákazníka budeme schopní ponúknuť väčší komfort, z pohľadu obchodníka nás toto rozšírenie služieb nebude stáť dodatočné mzdové náklady. Konzervatívnejší zákazníci si, samozrejme, budú môcť nakúpiť s využitím služieb personálu, v bežnej otváracej dobe.“
Inšpirácia prichádza od kolegov zo Škandinávie, kde podobné predajne fungujú niekoľko rokov a tešia sa z úspechu. Cieľom nového konceptu je vytvoriť, alebo zachovať predajne v miestach, kde klasická predajňa so štandardnou a teda obmedzenou otváracou dobou, nie je vhodné riešenie. Najväčší úspech sa očakáva práve v menších a stredných mestách, kde je dostatok zákazníkov a zároveň mnohým z nich nestačia obchody so štandardnou otváracou dobou.
A ako bude celý proces nákupu mimo bežných otváracích hodín fungovať?
- Zákazník musí mať, pre potreby nákupu, bankovú identitu, ktorú dnes klientom poskytujú prakticky všetky veľké banky a v praxi ňou disponuje každý, kto využíva služby internetového bankovníctva.
- Musí si do telefónu, pre zabezpečenie vstupu do predajne, nainštalovať špeciálnu aplikáciu.
- Každý zákazník tak bude jasne identifikovaný a dvojitý vstup do predajne nevpustí nikoho bez tejto identifikácie.
- Samotný nákup zákazník zrealizuje pomocou platobnej karty a samoobslužnej pokladne, ktoré sú v dnešnej dobe už takmer štandardom.
Na margo možného zneužitia novinky zo strany zákazníkov Lukáš Němčík reaguje: „Základom je dobrý kamerový systém, záznam z neho dnes orgány činné v trestnom konaní štandardne uznávajú ako dôkaz. Navyše, vďaka používaniu identifikácie pri vstupe a v kombinácii s kamerovým systémom, sme schopní veľmi dobre identifikovať prípadného pôvodcu krádeže. A v tomto máme, oproti bežným obchodom, výhodu. Drobné krádeže sa nikdy nedajú úplne vylúčiť, ale to platí pre všetky druhy obchodov.“
Mimo štandardnej otváracej doby bude zákazníkom k dispozícii celý obchod, zatvorené budú len pulty s lahôdkami či mäsom a údeninami. Automatické obchody však budú mať rozšírenú ponuku baleného tovaru.
Okrem pohodlia zákazníkov si COOP od novinky sľubuje vyššie tržby, a zároveň zníženie mzdových nákladov. Náklady na premenu jednej predajne na automatický obchod sa pohybujú okolo jedného milióna českých korún.