Young Lions 2022: Iveta Valentová, Václav Kudělka
StoryEditor

Young Lions v Cannes: témou v kategórii Print bol rasizmus

24.06.2022, 10:41

Pozrite sa, ako sa so zadaním popasovali Iveta Valentová a Václav Kudělka.

V slovenskom národnom kole súťaže Young Lions bolo úlohou Ivety Valentovej a Václava Kudělku vypracovať vizuál pre značku Zlatý Bažant. Myšlienkou bolo podporiť hrdosť Slovákov na slovenské pivo. Iveta Valentová a Václav Kudělka vyhrali zlato, a preto postúpili do medzinárodného kola súťaže, koré sa konalo už v Cannes. Pozrime sa, aké zadanie pre nich pripravila zahraničná porota.

Akú tému ste mali v Cannes?

image

Václav Kudělka

Václav: Témou v našej kategórii bol rasizmus. Mne osobne všetky sociálne a dobročinné témy sedia, vidím v nich príležitosť na hľadanie hlbšej a silnejšej message. Mám rád, keď dielo dokáže vyvolať emóciu a donútiť k zamysleniu. Sociálne témy k Lions v mojich očiach neodmysliteľne patria a rasizmus je určite jednou z tých najaktuálnejších, o ktorých by sa malo hovoriť, takže som bol s obsahom briefu veľmi spokojný.

Iveta: Aj mne sa zadaná téma páčila. Úloha bola veľmi dobre zrozumiteľná, hneď po prvom rýchlom preletení briefu sme vedeli, čo máme robiť, aký problém máme riešiť.

Čo konkrétne ste navrhli?.

Václav: Brief bol tradične veľmi obsiahly, takže prvým krokom bolo jeho radikálne osekanie iba na kľúčové informácie. Z tých nám vzišli možné prístupy, ku ktorým sme sa snažili nájsť silné nápady. Hlavné pre nás bolo vytvoriť niečo nové a emotívne. Prác s témou rasizmu totiž existuje veľa a naším cieľom bolo prísť s výstupom, ktorý nebude zameniteľný s niečím už existujúcim. Pevne verím, že sa nám to podarilo.

image

Iveta Valentová

Iveta: Aby sme sa odlíšili, chceli sme sa vyhnúť použitiu fotografií ľudí rôznych farieb pleti. Zároveň sme sa snažili zamerať na rasizmus v globálnom meradle a nesústrediť sa na projevy rasizmu iba voči jednej vybranej rase.

image

Young Lions 2022: kategória Print, medzinárodné kolo: Iveta Valentová & Václav Kudělka

Čo oceňujete na tejto súťaži?

Václav: Rozhodne tá výzva, 24 hodín na nápad, wording aj exekúciu nie je veľa. Je to adrenalín, pretože človek teraz už nebojuje len za seba, ale má zodpovednosť aj voči krajine, ktorú reprezentuje. Takže hlavne neurobiť hanbu. V neposlednom rade je to však aj šanca preraziť a ukázať reklamnému svetu niečo málo z našich myšlienkových pochodov.

Iveta: Najviac sa mi páči, ako sa človek môže naplno ponoriť do tvorby riešenia. Proste 24 hodín maximálny fokus na jednu vec. Mne ako človeku, ktorý miluje hlbokú prácu niekoľko hodín v kuse takmer bez prestávky, toto veľmi vyhovuje.

Na čo ste sa najviac tešili do Cannes?

Václav: Pravdupovediac asi na všetko. Cannes je nádherné miesto, takže pokiaľ vyjde počasie, bude to pre nás pekná a inšpiratívna dovolenka.

Iveta: Na tú atmosféru. Verím, že na festivale načerpáme veľa inšpirácie a motivácie na dlhú dobu a že nám táto skúsenosť pomôže ohľadom ďalšieho smerovania našich kariér.

Vráťme sa ešte k slovenskému kolu. Tam ste pripravovali prácu pre Heineken. Vašou úlohou bolo vypracovať vizuál pre značku Zlatý Bažant. Mali ste podporiť hrdosť Slovákov na slovenské pivo - prečo by sa mali rozhodnúť pre slovenský ležiak, namiesto českého piva. Ako s odstupom času hodnotíte brief?

Václav: Aj v tomto roku pripravoval brief Heineken, ktorý tvoril brief aj minulý rok, ale boli sme tomu vlastne radi. Najradšej síce máme riešenie stále nových výziev a brief tohto roku bol svojim spôsobom dosť podobný tomu minulému, rozhodli sme sa to ale využiť a fakt, že z vlaňajška už vieme, čo funguje a čo sa páči, pretaviť vo výhodu. Musím však uznať, že aj keď bolo zadanie témou relatívne podobné, bolo tento rok ťažšie, pretože nebolo tak priamočiare a dávalo tým pádom viac voľnosti v jeho poňatí. Horšie sa nám teda vyberalo, ktorou cestou sa vlastne chceme vydať, aby sme odpovedali na to, čo zadávateľ hľadá.

Iveta: Brief v printe bol v tomto roku pomerne veľká výzva. Dokonca aj predseda poroty Peter Kačenka povedal, že išlo o naozaj ambiciózne zadanie, čo o niečom svedčí. Bolo to poznať tiež na tom, že oproti minulému roku sme sa teraz celkom natrápili s vymýšľaním a následne vyberaním najlepšieho nápadu. Naopak copy sme potom mali napísané doslova za pár minút.

Bol to váš prvý nápad, ktorý ste zrealizovali?

Václav: Bol jeden z tých, ktorý prišiel počas prvých hodín. Odsunuli sme ho ale do ústrania a dlho sme premýšľali nad inými cestami. Až v druhej polovici súťažného dňa sme sa k nemu rozhodli vrátiť a s odstupom sme v ňom uvideli potenciál. Overili sme si, že keď ho dotiahneme do konca, celkom dobre nám funguje, je dostatočne zaujímavý a dobre reflektuje zadanie.

Iveta: Dlhú dobu sme mali iného favorita. Keď sme však začali premýšľať nad jeho exekúciou, přišli sme na to, že mu nedokážeme dať jasnú a jednoduchú podobu. Vrátili sme sa teda na začiatok a nakoniec sme zvolili nápad s tieňom.

image

Young Lions 2022: Kategória Print: Heineken/Zlatý Bažant, autori: Iveta Valentová, Václav Kudělka

Čo si myslíte, že sa slovenskej porote najviac páčilo?

Václav: Povedal by som, že asi ten twist. To, že sme našli cestu, ako z nevýhody urobiť pozitívnym a odľahčeným prístupom niečo, čo je v pivnom svete vlastne brané ako výhoda.

Iveta: Myslím si, že prepojenie vizuálu a copy. A zároveň skutočne veľký minimalizmus, čo sa textu týka. Hlavná myšlienka bola jednoznačná, takže ju nebolo treba príliš obkecávať. To je vždy plus.

O súťaži Young Lions: Young Lions Slovakia je národným kolom prestížnej medzinárodnej súťaže Young Lions Competition pre mladých kreatívnych ľudí z oblasti marketingovej komunikácie, ktorá je štandardne súčasťou medzinárodného festivalu Cannes Lions. Víťazstvo v národnom kole súťaže slúži ako nominácia do medzinárodného kola. Organizátorom súťaže Young Lions Slovakia je spoločnosť Ad Awards Association, ktorá je reprezentantom prestížneho reklamného festivalu Cannes Lions na Slovensku, Klub reklamných agentúr Slovenska, ADC Slovakia a odborný mesačník Stratégie.

Partneri Young Lions 2022

Organizátori otvorili v tomto roku pre záujemcov všetky kategórie, partnerom jednotlivých kategórií sú:

Media - ČSOB
Design – Klub reklamných agentúr Slovenska
Digital – Asociácia mediálnych agentúr
Film - Klub reklamných agentúr Slovenska
Marketers – Slovak Telekom
PR – Slovenská sporiteľňa
Print - Heineken Slovensko
Mediálny partner: Shutterstock

01 - Modified: 2022-07-22 12:45:31 - Feat.: - Title: Na kórejskom svetovom festivale získalo Slovensko 12 shortlistov 02 - Modified: 2022-07-20 12:51:30 - Feat.: - Title: THIS IS LOCCO boduje na New York Festivals. Odnáša si striebro 03 - Modified: 2022-07-06 07:17:24 - Feat.: - Title: Epica Awards spúšťa prihlasovanie. Ruské agentúry majú vstup zakázaný 04 - Modified: 2022-07-01 10:06:08 - Feat.: - Title: Poznáme firmy s najzodpovednejším podnikaním na Slovensku 05 - Modified: 2022-06-27 11:41:01 - Feat.: - Title: Inšpirácia z Cannes: Ktorým reklamám z kategórie Film udelila porota Grand Prix
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 09:10