Kampaň Google proti dezinformáciám nasadzuje 60 sekundové videá.
StoryEditor

Google na Slovensku testuje novo vyvinutú metódu boja proti fakenews

13.09.2022, 12:03
Autor:
redred
  • Projekt spočíva v krátkom vystavení miliónov používateľov sociálnych sietí manipulatívnym oznámeniam a metódam, ktoré využívajú dezinformátori.
  • Kampaň bude zameraná na širokú verejnosť staršiu ako 18 rokov a bude sa snažiť o prevenciu proti manipulatívnym technikám.

Spoločnosť Google spustila na sociálnych sieťach intenzívnu reklamnú kampaň založenú na metóde prebunkingu. Tá spočíva v krátkom vystavení miliónov používateľov sociálnych sietí manipulatívnym oznámeniam a metódam, ktoré využívajú dezinformátori. Aktuálne publikovaná štúdia Cambridgeskej univerzity a tímu Google Jigsaw potvrdila, že táto metóda, ktorá funguje podobne ako očkovanie, buduje odolnosť a čiastočne pomáha proti tomu, aby ľudia v budúcnosti škodlivým dezinformáciám uverili a šírili ich ďalej. 

 

Reklamnú kampaň vytvorili odborníci z Jigsaw, oddelenia spoločnosti Google skúmajúceho hrozby pre otvorenú spoločnosť, v spolupráci s factcheckingovým projektom Demagog,vzdelávacím projektom Jeden svet na školách a v konzultácii s ďalšími zástupcami z akademickej obce a overovateľmi faktov.

 

Kampaň na Slovensku pozostáva zo 60-sekundových videoreklám nasadených na sociálnych sieťach. Kampaň bude zameraná na širokú verejnosť staršiu ako 18 rokov a bude sa snažiť o prevenciu proti manipulatívnym technikám, ktoré dezinformačná scéna využíva na šírenie škodlivých dezinformácií namierených proti utečencom z Ukrajiny. Kampaň pobeží v lokálnych verziách okrem Slovenska, aj v Čechách a v Poľsku.

image

Google nasadzuje kampaň proti dezinformáciám.

Metódu prebunkingu, ktorá bola pôvodne prvýkrát použitá v 60. rokoch 20. storočia, ďalej vyvinuli a testovali výskumníci z tímu Jigsaw spoločne s akademikmi. Jej cieľom je budovať odolnosť ľudí voči dezinformáciám pomocou ukážok často používaných naratívov a príkladov manipulačných techník a tém. Medzi ne patrí napríklad metóda obetného baránka, kedy sa vina za negatívne skutočnosti zvaľuje na určitú znevýhodnenú skupinu, alebo metóda vyvolávania strachu.

 

V časopise ScienceAdvances nedávno publikovaná štúdia psychológov z Cambridgeskej a Bristolskej univerzity preukázala, že jedinci vystavení takýmto prebunkingovým oznámeniam dokážu potom lepšie rozpoznať dezinformácie a je tiež menej pravdepodobné, že ich budú ďalej šíriť. Podľa prvotných výskumov vedených akademikmi z inštitúcií ako Harvardova univerzita, MIT alebo Cambridgeská univerzita je táto metóda o niečo účinnejšia ako bežne využívaný fact-checking spočívajúci v overovaní a vyvrátení jednotlivých nepravdivých tvrdení.

 

Ešte v júni spoločnosť Google spolu s partnermi zorganizovala v Prahe medzinárodnú konferenciu pod názvom FightingMisinformation Online. Výskumníčka z tímu JigsawBethGoldberg tam metódu prebunkingingu predstavila zástupcom vlád, vzdelávacích inštitúcií, neziskových organizácií, technologického sektora, médií aj verejnosti. Konferencia bola platformou na zdieľanie riešení ako znížiť dopad dezinformácií a jej účastníci sa zhodli na potrebe spoločného a koordinovaného postupu.

 

O spoločnosti Google Inc.

Spoločnosť Google sa ako globálny technologický líder snaží neustále vylepšovať spôsob prepájania ľudí s informáciami. Inovácie Googlu v oblasti vyhľadávania a reklamy umožnili spoločnosti získať vedúcu pozíciu na internete a vytvoriť jednu z najznámejších svetových značiek.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 00:31