Kodex influencer marketingu
StoryEditor

Koniec neoznačeným spoluprácam a neférovým praktikám. Vznikol Etický kódex influencer marketingu

28.09.2022, 09:12

Dlhoočakávaný Etický kódex influencer marketingu je na svete. O tom prečo vznikol a komu má pomôcť, sme sa rozprávali s Janou Malaga z Content Agency. Kódex vytvorili brandžové asociácie IAB Slovakia a ADMA.

Kedy vám prvýkrát napadlo, že treba urobiť nejakú reguláciu influencer marketingu? 

Tento zrod neprišiel len tak. Začalo sa to tým, že ma jedno médium oslovilo, aby som sa vyjadrila, aký názor mám na tému férový influencer a iniciatívu, ktorá vznikla v Českej republike. Prečítala som si tento projekt a uvedomila som si, že na Slovensku nič podobné nemáme a bolo by vhodné, aby takýto regulačný nástroj vznikol. 

Prečo? Aké problémy ste videli v praxi? 

Keďže robím s influencermi od roku 2014, založila som anketu Bloger roka a neskôr som si založila vlastnú agentúru, ktorá sa špecializuje práve na spoluprácu s influencermi, tak som tieto problémy nevnímala. My ako agentúra sme boli etickí, všetky spolupráce sme označovali, preverovali sme si či influencer nezahmlieva informácie, či je etický. 

No v tejto brandži sa stretávame s rôznymi agentúrami a rôznymi influencermi, a je ich čoraz viac. S tým pribúdajú aj správy o neetickom správaní. Povedali sme si teda, že by sme mali tento trh nejako evanjelizovať. 

Loptička je zrejme na obidvoch stranách - aj na strane zadávateľov aj na strane influencerov. 

Áno, aj preto sa tento projekt nevolá Kódex influencera, ako bolo pôvodne navrhované, ale Kódex influencer marketingu. Už samotný názov hovorí, že to nie je jednostranné. Chceme, aby aj značky, zadávatelia a agentúry vnímali, že problém môže byť aj na ich strane. 

Skúsme si to teda rozobrať. Aké riziká ste identifikovali na strane influencerov? 

Hlavným rizikom je označovanie reklamy. Mnohí influenceri to poctivo robia, ale stále sa nájde niekto, kto nevie, ako správne označovať reklamu. Niektorí influenceri označujú spoluprácu heštegom, ale ten sa nachádza v spleti ďalších dvadsiatich heštegov a potom označenie úplne zaniká. Zároveň máme nových, začínajúcich influencerov, ktorí ani netušia, že by to mali robiť. Problém je aj vtedy, keď začínajú spolupracovať so značkami, ktoré tak isto netrvajú na označení platenej spolupráce. 

Niektorí influenceri zneužívajú situáciu, pretože tým, že dajú štítok "platená spolupráca", prichádzajú o dosahy a chcú sa pred tým chrániť. 

Okrem označovania je veľkým problémom etika. Na začiatku spolupráce by mal mať influencer produkt, ktorý prezentuje, sám vyskúšaný, mal by byť s nim stotožnený, nemal by zatajovať informácie a klamať. Tieto informácie by mu značka mala poskytnúť, zodpovedať mu všetky otázky. 

Zároveň máme veľký fenomén propagovania produktov, na ktoré Facebook a Instagram zakazuje reklamu. Hovorím konkrétne o výživových doplnkoch CBD alebo CBG. Platená reklama je zakázaná a predajcovia využívajú influencerov na ich propagáciu a snažia sa zákazy obísť. Myslíme si, že stále ide o reklamu a treba v nej hovoriť pravdu a pridržiavať sa medicíny založenej na dôkazoch. Nemali by sme tvrdiť, že ak niekto zje tabletku, tak zázračne schudne alebo mu zmizne choroba. Všetko by malo byť založené na vedeckých dôkazoch. 

Veľkou témou sú maloletí. Preto je v  Kódexe influencer marketingu deklarované, že ak je publikum influencera zložené z 30 percent a viac mladistvými do 18 rokov, tak influencer by nemal propagovať produkty, ktoré sa týkajú fajčenia, alkoholu a tak ďalej. 

Prečo by mali Kódex podpísať zadávatelia? 

Zo strany zadávateľov častokrát prichádza k zmene zadania, nárokov na influencera, nevyplateniu honorárov, odmlčania sa. V praxi to vyzerá tak, že firma uzavrie s influencerom dohodu a následne si klient zmyslí, že kampaň nezrealizuje. Influencer však medzitým vytvoril kontent, venoval spolupráci svoj čas a energiu a žiadnu odmenu za to nedostal. 

Aké ciele si dávate s Kódexom? 

Žiadne, ale očakávame, že tento samoregulačný nástroj začne evanjelizovať slovenské online prostredie, začne sa o týchto veciach viac hovoriť. 

Predpokladáte, že pre influencerov bude jeho podpísanie konkurenčnou výhodou vo vzťahu k značkám? 

Myslím si, že to bude výhodou pre influencerov, značky aj agentúry. Zoznam signatárov je verejný. Influenceri dostanú signál, že s touto značkou sa oplatí uzatvoriť partnerstvo a vytvárať pre nich obsah. A platí to aj opačne, zadávatelia si budú určite overovať či je konkrétny influencer v zozname a chce dodržiavať etické princípy. Zatiaľ sme sa zo všetkých strán stretli iba s pozitívnou odozvou. 

 

 

 

 

01 - Modified: 2024-03-28 08:17:15 - Feat.: - Title: Tretina príspevkov influencerov zavádza publikum, značky hazardujú s reputáciou 02 - Modified: 2024-03-04 08:48:09 - Feat.: - Title: Študenti chcú pracovať v reklame, majú z nej ale obavy. Čakajú plat až do 2-tisíc eur 03 - Modified: 2024-03-26 09:37:53 - Feat.: - Title: Cez THREADS sa dostanete bližšie k publiku. Má to aj svoje „ALE“ 04 - Modified: 2023-12-11 13:21:38 - Feat.: - Title: Iniciatíva Férového tendra: Férovosť šetrí čas aj peniaze 05 - Modified: 2023-10-09 15:44:26 - Feat.: - Title: Vlado Cintula: Musíme hľadať spôsoby, ako dať klientovi väčšiu pridanú hodnotu
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 08:09