Český T-Mobile a slovenský Telekom pripravili tender podľa zásad Férové tendra, ktoré platia v Česku a ktoré vydala AKA združujúca renomované agentúry u našich susedov (obdoba KRAS).
Výsledkom je, že tender vyhral pražský a bratislavský tím agentúry MADE BY VACULIK. „Federálna“ agentúra tak bude pripravovať strategické plánovanie, kreatívu a produkciu ATL kampaní pre B2B zákazníkov, ako aj priamu a internú komunikáciu pre Česko a Slovensko. V tendri MBV vyhral spomedzi 20tich prihlásených agentúr zo Slovenska a z Česka. Do finálneho kola sa dostali štyri z nich.
Pražská pobočka agentúry už má skúsenosti s prácou pre T-Mobile, no nové spojenie a príprava kampaní pre český a slovenský tím predstavuje pre ňu novú príležitosť: „Môžeme ukázať, že vďaka spolupráci českého a slovenského tímu dokážeme – tak ako už veľakrát v minulosti – vytvárať výrazné kampane prekračujúce hranice,“ komentuje Juraj Vaculík, zakladateľ MADE BY VACULIK, ktorý sa v tomto období opäť zhostil riadenia agentúry.
„Oblasť B2B komunikácie je veľmi náročná disciplína, ktorej úspešnosť nie je len o skvelej kreatíve, a tomu sme prispôsobili aj zadanie tendra. Som presvedčená o tom, že sa nám podarilo nájsť nielen skvelý nápad, ale primárne dlhodobého strategického partnera, ktorý doplní česko-slovenský interný tím,“ uvádza Jana Gerle, Senior Manager of B2B Communication, T-Mobile Czech Republic.
Ide tak o jeden z prvých tendrov, v ktorom sa zadávateľ otvorene na svojej web stránke priznal k zásadám, podľa ktorých tendroval a ktoré spĺňajú podstatu etického tendrovania.
Aj podľa slov Mareka Hlavicu, ktorý je prezidentom AKA, ide o jeden z mála a z prvých tendrov, ktoré môžeme nazvať etické. Zároveň ale dodáva: „Zatiaľ tu nemáme nikoho, s kým by sme mohli zdieľať podobné iniciatívy a tak zaručiť, že sa budú dodržiavať.“
Téme etického tendrovania sa venujeme aj v najnovších Stratégiách, ktoré sú práve v predaji. Po diskusii s viacerými zadávateľmi u nás vyplynulo, že v etickom tendrovaní vidia zmysel a hlásia s k nemu.
Lenka Holešová, riaditeľka komunikácie vo Volkswagen Slovakia, si myslí, že prvý krok k férovému tendrovaniu je na strane zadávateľov: „Nemyslím si, že uplatnenie etického tendrovania závisí od trhu, ale skôr od pravidiel v rámci obstarávacieho procesu a samotného nastavenia zadávateľov.“ (Viac o obstarávaní a kedy procurement je ochotný ustúpiť, čítajte tiež v najnovších Stratégiách v rozhovore s Romanom Vozárikom z obchodného oddelenia Heinekenu.)
Iniciatíva etického tendrovania vznikla u nás pred rokom. Postupne sa k nej pridali rôzne asociácie združujúce agentúry rôzneho zamerania (BTLka, ADMA, APRSR). Na rozdiel od Čechov na Slovensku máme už aj novovzniknuté združenie Ľudia z marketingu, ktoré by tak mohlo byť hodnotným partnerom pri zavádzaní podobných iniciatív a zaručiť tak napríklad aj vyššiu transparentnosť tendrov, po ktorej agentúry dlhodobo volajú.