Unsplash/Enrapture Captivating Media
StoryEditor

Niektorí vodiči sú stále stratení. Vieš, ako správne jazdiť na kruhovom objazde?

Radoslav Petrík08.03.2021., 13:57h
Nevedomosť vodičov či nerešpektovanie značenia na "kruháčoch" môže viesť nielen k zníženiu plynulosti cestnej premávky, ale aj k nebezpečným situáciám a nehodám.
Lajkuj Brainee.sk na

Počet vozidiel na cestách každým rokom výrazne stúpa aj na Slovensku a spolu s nimi prichádzajú na rad aj mnohé problémy, medzi ktoré patria i kolóny vo väčších mestách alebo hlavných ťahoch. Práve zástupy áut na niektorých frekventovaných križovatkách pomáha riešiť budovanie kruhových objazdov, ktoré dokážu výrazne prispieť k plynulosti cestnej premávky.

No aj napriek tomu, že "kruháče" sú tu s nami už roky, niektorí vodiči stále neovládajú základné pravidlá cestnej premávky, ktoré s nimi priamo súvisia. Následne vznikajú naozaj nebezpečné situácie a zbytočné dopravné nehody, ktorým by sa dalo ľahko predísť.

Azda najväčšie omyly potom robia šoféri počas jazdy cez viacpruhový kruhový objazd, kde často nevedia, ako dostupné jazdné pruhy správne využívať.

Jazda cez kruhový objazd

Aké pravidlá teda na kruhových objazdoch platia, čo by si mali vodiči zapamätať a čomu sa určite vyhnúť? Prinášame vám niekoľko tipov, ako zdokonaliť svoju jazdu, vedomosti a prispieť k plynulej doprave. V opačnom prípade totiž "kruháče" strácajú svoj zmysel.

Ak sa pred kruhovým objazdom (kruhovou križovatkou) nachádza dopravná značka s označením C7 alebo P7, platí, že prednosť v jazde má vodič prichádzajúci do kruhového objazdu a vodič idúci po ňom mu musí dať prednosť. Uplatňuje sa tu totiž základné pravidlo pravej ruky.

Ak dopravné značenie neurčuje inak, prednosť má vodič, ktorý do kruhového objazdu vchádza. Neplatí to, ak je pred vjazdom značka P1 "Daj prednosť v jazde"

Google Maps

​Väčšina kruhových objazdov má však pred vstupom osadenú príkazovú dopravnú značku P1 "Daj prednosť v jazde", vtedy má prednosť vodič, ktorý už je na kruhovom objazde a ku križovatke prichádzajúci vodič mu musí dať v jazde prednosť.

Okrem toho musia vodiči vždy dodržiavať smer jazdy vyznačený šípkami na dopravnej značke pred kruhovým objazdom a znamenie o zmene smeru jazdy dávajú pri vychádzaní z kruhového objazdu alebo pri prechádzaní medzi pruhmi vo viacpruhovom objazde.

Viacpruhový objazd

V prípade kruhového objazdu s viacerými jazdnými pruhmi platia pravidlá ako v klasickej premávke, pri zmene jazdného pruhu je teda nutné dávať znamenie o zmene smeru jazdy a pre plynulosť cestnej premávky by mal vodič vychádzajúci z kruhového objazdu na druhom, treťom či napríklad štvrtom výjazde využívať primárne vnútorný jazdný pruh.

Bežne sa do vonkajšieho jazdného pruhu sa radia vozidlá opúšťajúce objazd prvým výjadzom, do vnútorného jazdného pruhu (ľavého) sa potom zaraďujú automobily opúšťajúce objazd napríklad poslednou odbočkou

Google Maps

Google Maps

​Pokutu síce nedostane ani v prípade jazdy vo vonkajšom pruhu, avšak jazdou vo vnútornom uvoľní cestu vodičom vchádzajúcim do kruhového objazdu (najmä ak je tu stojaca čakajúca kolóna) a pomáha tak udržať plynulosť dopravy.

​Keď bude vodič z kruhového objazdu vychádzať, mal by sa zaradiť do vonkajšieho jazdného pruhu alebo priamo odbočiť k výjazdu z kruhového objazdu bez obmedzenia ostatných vodičov (prednosť má vodič v pruhu, do ktorého prechádzate) za použitia znamenia o zmene smeru jazdy.

Ak vám pred odbočením k výjazdu alebo preradením sa do vonkajšieho pruhu bráni vodič jazdiaci vo vonkajšom jazdnom pruhu (napríklad idúci rovno), musíte počkať a dať mu prednosť.

Google Maps

​Nezabúdajte ani na sledovanie vodorovného dopravného značenia (čiar) - ak sú potom medzi pruhmi plné čiary, predbiehanie je zakázané. Ak sú čiary prerušované, možno predbiehať výhradne z ľavej strany, nie z pravej.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/auto/ako-na-to, menuAlias = ako-na-to, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
25. apríl 2024 12:21