Na archívnej snímke cestujúci vystupujú z vlaku na železničnej stanici v meste Norddeich.TASR/DPA
StoryEditor

Cestovný lístok za deväť eur na celý mesiac. Nezvyčajný experiment prinútil ľudí presadnúť z áut do vlakov

iDnes.cz03.09.2022., 12:00h

Trojmesačný nemecký experiment s lístkami za deväť eur, ktoré boli určené na mesačné neobmedzené cestovanie po krajine regionálnymi vlakmi, električkami a autobusmi, ušetril približne 1,8 milióna ton emisií oxidu uhličitého, zistila štúdia.

Lajkuj Brainee.sk na

Od zavedenia experimentu (1. júna 2022) sa v Nemecku predalo viac ako 50 miliónov cestovných lístkov. Z toho pätina ľuďom, ktorí verejnú dopravu predtým bežne nevyužívali. Program skončil v stredu 31. augusta, píše portál iDnes.cz.

Obrovská obľuba aj pozitívny vplyv 

Prieskum Združenia nemeckých dopravných podnikov odhalil, že za úsporou emisií je extrémny počet ľudí, ktorí vďaka cestovnému lístku za deväť eur presadli z automobilov do vozidiel verejnej dopravy.

„Obľuba cestovných lístkov za deväť eur bola obrovská. Pozitívny vplyv na riešenie klimatických zmien je preukázateľný,“ uviedlo združenie. Dodalo, že ušetrené emisie zodpovedajú napájaniu približne 350-tisíc nemeckých domácností. Informáciu priniesol britský portál The Guardian.

K podobnému poklesu emisií počas roka by podľa združenia došlo v čase, ak by napríklad Nemecko zaviedlo obmedzenie rýchlosti na diaľniciach. Osobné vozidlo pritom priemerne vypustí približne 4,6 tony uhlíka ročne.

image

Tipy na dovolenku a zážitkové ubytovanie na jeseň. Radí Martin Hanzel a Milan Bez Mapy

Nemecký kancelár Olaf Scholz, ktorý je v súčasnosti pod tlakom kvôli prudkému nárastu cien pohonných hmôt a rastu životných nákladov, tento systém chválil. „Je to náš najlepší nápad,“ skonštatoval. Ekonómovia predpokladajú, že aj vďaka tejto myšlienke sa v krajine podarilo udržať infláciu na približne ôsmich percentách.

Cestujúci si pochvaľovali nielen cenu lístka, ale aj jeho jednoduchosť. Zbavili sa totiž mnohých dopravných komplikácií od množstva dopravných zón až po rôzne kategórie cestovných lístkov, ktorých systém sa v jednotlivých regiónoch Nemecka značne líši.

Lístok aj na výlety po krajine 

Štatistiky uvádzajú, že na cestu do práce využilo deväťeurový cestovný lístok 37 percent ľudí, polovica ho využila na bežné cesty, napríklad na nákupy alebo k lekárovi, ostatní na denné výlety po Nemecku.

„Cestoval som z Bavorska na juhu až do Rostocku na severe a videl som miesta, ktoré by som inak nikdy nenavštívil,“ hovorí 80-ročný Ronald Schenck. „Ušetril som vďaka tomu celý majetok a užil som si veľa zábavy,“ dodáva.

image

K moru za pár eur? Zabudni. Ochvíľu to bude minulosť, hovorí šéf Ryanairu

Kritici a ich dôvody 

Nemecká vláda aj regionálne správy sú teraz pod veľkým tlakom verejnosti, aby v nastavenom trende v nejakej podobe pokračovali. Očakáva sa však, že akákoľvek náhrada bude teraz minimálne šesťkrát drahšia. Prieskumy zároveň ukazujú, že nadšenie pre takýto systém v Nemecku je vysoké.

Škoda spáchaná na životnom prostredí jednou tonou emisií CO2 má podľa nemeckej Spolkovej agentúry pre životné prostredie hodnotu približne 180 eur. Tento výpočet budú v Nemecku používať ako argument, prečo by vláda mala v budúcnosti pokračovať v dotovaní lacného systému verejnej dopravy. Niektorí odporcovia programu však argumentujú, že v súčasnej dobe je príliš nákladné v ňom pokračovať.

Kritici ako dôvod, prečo tento program neopakovať, vidia predovšetkým preplnené vlaky a skutočnosť, že cestujúci si do vlaku nemohli zobrať bicykle. Existujú tiež obavy, že ak ostanú lacné lístky, nebudú potom peniaze na posilnenie dopravných sietí, predovšetkým vo vidieckych oblastiach Nemecka. Práve predaj lacných cestovných lístkov na vidieku bol podľa prieskumu najnižší. To sa považuje za dôsledok zlej dostupnosti verejnej dopravy v týchto oblastiach.

Portál iDnes.cz patrí pod vydavateľstvo MAFRA, ktorého súčasťou je aj Brainee.sk.

menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/cestovanie, menuAlias = cestovanie, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
18. apríl 2024 03:19