Modelka a zakladateľka slow fashion značky: Ľudia nikdy za ničím nehľadali tvrdú prácu, ale akúsi ľahšiu cestuSimona Hlatká
StoryEditor

Modelka a zakladateľka slow fashion značky: Ľudia nikdy za ničím nehľadali tvrdú prácu, ale akúsi ľahšiu cestu

ros11.12.2021., 17:00h
Ako modelka sa stretávala s rôznymi sexistickými narážkami a predsudkami. Všetky negatívne skúsenosti sa rozhodla zužitkovať, vďaka čomu vznikla jej vlastná značka oblečenia.
Lajkuj Brainee.sk na

Martinčanka Simona Hlatká je študentkou vysokej školy, pričom len pred niekoľkými mesiacmi založila slow fashion značku La Feel. Tá sa zameriava najmä na búranie stereotypov na ženách. Má totiž vyjadrovať to, ako sa žena cíti a nie, ako má vyzerať. Do modelov tak vkladajú ženskosť, no zároveň jednoduchosť či jemnosť. Viac nám však prezradila v rozhovore.

Ako dlho ste sa venovali modelingu?

Mám strednú umeleckú školu a síce som študovala reklamnú tvorbu, no bol tam aj odbor odevný dizajn. Dievčatá tu šili rôzne šaty, ktoré predvádzali na prehliadkach. Na jednu z nich si ma zavolali. Na tejto prehliadke si ma rovno všimol modelingový skaut, ktorý mi navrhol, že sa môžem zúčastniť castingu fotomodeligovej súťaže. Samozrejme, neváhala som, prihlásila som sa a získala aj titul.

La Feel sa zameriava najmä na búranie stereotypov na ženách La Feel sa zameriava najmä na búranie stereotypov na ženách Simona Hlatká

S akými predsudkami ste sa stretli ako fotomodelka?

Túto tému predsudkov som dosť dlho riešila, až to prerástlo do bodu, keď som založila svoju značku odevov. Tiež som využila Instagram, kde som cez prvú vlnu koronavírusu komunikovala so ženami o ich vlastných skúsenostiach s predsudkami. Samozrejme, aj ja som sa s tým stretla, ľudia nikdy za ničím nehľadali tvrdú prácu, ale akúsi ľahšiu cestu. Ja sama som sa tiež napríklad stretla s predsudkami či sexizmom, keď som si hľadala prácu. Preto som sa rozhodla, že pôjdem vlastnou cestou a zužitkujem všetky skúsenosti z tejto oblasti. Je ľahšie mávnuť nad tým rukou a hneď osočiť niekoľko dievčat. Avšak, najmä pre tínežderky je takéto zaobchádzanie naozaj veľmi ťažké. Nemajú sa ako obhájiť.

Aké sú vzťahy v modelingu? Stretávali ste sa s rivalitou medzi dievčatami?

Skôr nie, myslím, že medzi dievčatami panuje podpora. Toto je opäť ďalší predsudok – ľudia si myslia, že sa v modelingu niečo takéto deje a pritom to tak vôbec nie je. Rivalita sa odzrkadľuje v tých ľuďoch, pre ktorých je modeling povrchný či ľahký. Myslím si, že v modelingovej sfére je množstvo inteligentných dievčat – či už sú to vyštudované právničky alebo učiteľky. S takýmito predsudkami sa stretáva asi každá jedna modelka či fotomodelka.

Život modeliek je určite veľmi ťažký, spoločnosť na ne vyvíja extrémny tlak, aby vyzerali dokonale Život modeliek je určite veľmi ťažký, spoločnosť na ne vyvíja extrémny tlak, aby vyzerali dokonale Simona Hlatká

Bolo podľa Vás náročné presadiť sa v tejto oblasti?

Pre mňa to bolo náročné najmä kvôli mojej výške, keďže som nízka. Aj tým, že je veľká konkurencia a modelingový trh je obrovský. V tomto sektore môže byť modelkou už pomaly každá druhá žena. Okrem toho som nebývala v Bratislave, musela som sem dochádzať z malého mestečka. Nemala som až také prístupné kariérne možnosti, ako niektoré iné ženy.
Život modeliek je určite veľmi ťažký, spoločnosť na ne vyvíja extrémny tlak, aby vyzerali dokonale.

Nestretli ste sa s nejakými poruchami príjmu potravy?

Ja osobne som sa s tým nestretla, no poznám veľa dievčat, ktoré nimi trpia. Cítia totiž obrovskú zodpovednosť a do svojej kariéry chcú dať úplne všetko. Našťastie, ja som nekládla až takú vysokú mieru pozornosti na moju postavu. Ako pätnásť či šestnásť ročná tínedžerka som však pociťovala veľkú zodpovednosť a cvičila som každý deň. Odrazu som si dávala veľký pozor na to, ako vyzerám. Riešila som to však akoby sama so sebou, nepociťovala som žiadny tlak verejnosti či okolia vyzerať čo najlepšie.

Simona chce, aby sa každá žena cítila výnimočne, bola nebojácna a silná Simona chce, aby sa každá žena cítila výnimočne, bola nebojácna a silná Simona Hlatká

Aké krajiny ste vďaka modelingu navštívili?

Skôr som pôsobila tu na Slovensku, fotila som však už aj v Čechách. Okrem toho som vyhrala aj titul Fotomodelka Európy v Nitre a získala tak zájazd na Srí Lanku. Nakoniec som si však založila vlastnú značku oblečenia, takže som s cestovaním sekla.

Prečo ste sa rozhodli založiť značku oblečenia La Feel? Čo má vyjadrovať?

Naviedli ma k tomu predsudky a negatívne skúsenosti žien. Chcela som vytvoriť určitú komunitu žien, ktoré sa navzájom podporujú. Názov La Feel má vyjadrovať, ako sa žena cíti. Snažím sa o to, aby moju značku nevnímali iba ako súčasť slow fashion, ale aby videli, že za ňou stojí obrovská myšlienka a podpora žien. Snažíme sa im ukázať, že nemusia medzi sebou súperiť, mať voči sebe predsudky. Mali by sa skôr podporovať medzi sebou. Chcem, aby sa každá jedna cítila výnimočne, bola nebojácna a silná, napríklad ak prídu na pohovor v našom oblečení.

Ženy by nemali medzi sebou súperiť Ženy by nemali medzi sebou súperiť Simona Hlatká

Značku ste založili dve, aké máte medzi sebou vzťahy a ako ste si rozdelili prácu?

Keďže je to moja sesternica, vzťahy medzi nami sú skvelé, dokonca sme sa narodili v rovnaký deň, aj keď s desať ročným rozdielom. Máme to rozdelené tak, že ja sa starám o prezentovanie značky, okrem toho kúsky navrhujem či riešim marketing, Danielka šije odevy.

V čom je Vaša značka ekologická? Odkiaľ získavate materiály na výrobu odevov?

Zameriavame sa skôr na to, že sme slow fashion – nevyrábame masovo, ide o udržateľný kúsok, ktorý vydrží roky. V dnešnej dobe mám skôr pocit, že si takéto oblečenie ľudia pýtajú sami. Sú ochotní si za to priplatiť a aj si ho viac vážia. Okrem toho prežije mnohé generácie, takže je aj udržateľný. Momentálne preberáme vysoko kvalitné materiály z jednej dielne z Talianska. Zatiaľ ešte nevyužívame úplne rozložiteľné materiály, no určite to v budúcnosti plánujeme.

Značku založila spoločne so sesternicou Značku založila spoločne so sesternicou Simona Hlatká

Keďže dnes už máme na trhu mnoho slow fashion výrobcov, konkurencia je obrovská, nemali ste pri zakladaní značky strach, že sa modely nebudú predávať?

Určite sme zo začiatku mali nesmierne pochybnosti, keďže konkurencia je veľká a všade je už všetkého dosť. Okrem toho bolo celkom ťažké vymyslieť niečo iné, čo ešte ženy nikde nevideli. My sa však od ostatných odlišujeme napríklad aj tým, že ponúkame určitý počet modelov a aj keď je po nich väčší dopyt, nevyrábame nič navyše. Chceme totiž zachovať myšlienku slow fashion. Ženy v tom vidia hlbšiu myšlienku, okrem toho nerobíme iba menšie veľkosti, ako mnohé iné značky.

V čom sa snažíte búrať rôzne predsudky?

Našu najnovšiu kolekciu sme nafotili na mamičkách, takže búrame akýsi mýtus o tom, že žena ktorá má dieťa, musí iba pracovať a starať sa oň, nemôže dobre vyzerať. Naopak, tie modelky boli totálne bohyne. Okrem toho sme spustili súťaž, vďaka ktorej vyberieme modelky na jarnú kolekciu. Zapojiť sa do nej môže skutočne ktokoľvek – či už tehotné ženy, ktorým model dokážeme prispôsobiť. Nemáme žiadne atribúty, ako by mala modelka vyzerať. Každá žena je predsa výnimočná. Aj napriek tomu, že verejnosť začína viac riešiť sebalásku a ukazuje ženy také, aké sú, na rôznych e-shopoch stále nevidíme „bežné“ ženy, ktoré si veci kupujú.

Každá žena je výnimočná, myslí si Simona Každá žena je výnimočná, myslí si Simona Simona Hlatká

Čo pre vás znamená sebaláska?

Každá žena sa hľadá. Ja som si veľa negatívnych názorov brala k srdcu, až príliš osobne. Toto podnietilo aj vznik môjho zdravotného problému, keď mi praskli črevá. Vtedy som si povedala, že so sebaláskou musím niečo spraviť. Nechcela som totiž, aby niečo podobné zažívali aj ostatné ženy. Viem, že v tejto dobe dokonalého instagramu je to pre dospievajúce dievčatá ešte ťažšie.

Čo naopak Vám prináša inšpiráciu pri tvorbe?

Som milovníčkou módy. Avšak, keď behám po nákupných centrách, tak mi všetky veci pripadajú ako na jedno kopyto. Vždy som sa chcela odlíšiť a myslím si, že to tak pociťuje každá jedna žena. Okrem toho som chcela mať svoj vlastný, ľahko rozpoznateľný rukopis, aby bolo ľuďom jasné, od koho oblečenie majú. Teraz sme napríklad vytvorili zimný kabát a keď ho ľudia zbadali na ulici, tak im bolo hneď jasné, že je to naša značka. Sme špecifickí a fanúšikovia to veľmi rýchlo identifikujú.

Značka sa snaží ukázať, že aj mamičky s deťmi sú krásne Značka sa snaží ukázať, že aj mamičky s deťmi sú krásne Simona Hlatká

Akým spôsobom sa snažíte udržať v čo najlepšej pohode a pozitívnejšie myslieť, najmä teraz počas pandémie?

Napríklad aj tak, že vďaka pandémii mám oveľa viac času na navrhovanie modelov. Teraz máme plno práce, nakopili sa nám svadobné kolekcie či jarná kolekcia. Snažíme sa to zužitkovať tak, aby sme vytvorili šaty, ktoré už budeme rovno predávať po tom, čo sa všetko otvorí. Doteraz sme totiž šili na mieru a na objednávku. Plánujeme to zmeniť, väčšinu modelov už chceme mať prichystaných.

Čo je Vaším najväčším snom?

Chcem, aby si ženy uvedomili, že La Feel nie je len značka. Nie je to iba o módnych kúskoch, ale najmú o podpore ostatných žien. Ďalej túžime po tom, aby sme mohli expandovať do zahraničia. Zatiaľ ide o prvotný plán, no chceli by sme sa zamerať napríklad na rôzne mestá módy akými sú aj Paríž či Miláno a odtiaľ dovážať aj udržateľné látky.

La Feel sa snaží podporovať ostatné ženy (ilu) La Feel sa snaží podporovať ostatné ženy (ilu) Simona Hlatká

Aké máte ďalšie plány so značkou La Feel?

Nechceme otvárať nejaký ďalší kamenný obchod, keďže tých je všade veľa. Skôr sme rozmýšľali nad tým, že by sme vytvorili akési centrum s hlbšou myšlienkou. Ženám plánujeme ponúknuť mentálny koučing, ktorý je najmä počas tejto doby veľmi dôležitý. Okrem toho plánujeme aj rôzne meditácie, prednášky či showroom, aby videli, akým spôsobom pracujeme v dielni La Feel. Ženy by mali navyše k dispozícii aj jeden model, ktorý by si odskúšali, ale najskôr by si ho museli objednať na eshope vo svojej veľkosti, aby sme im ho mohli dopredu ušiť a nevytváral sa tak zbytočný odpad.

Máte nejaký odkaz pre ženy, ktoré majú problém s nižším sebavedomím alebo pre také, ktoré si chcú samy vybudovať značku oblečenia?

Nemali by v sebe dusiť nejaké negatívne myšlienky, mali by sa viac rozprávať so svojimi blízkymi. Najdôležitejšie je, aby si uvedomovali svoju hodnotu a mali sa rady. Dávajte seba na prvé miesto. Vždy si stojte za svojím rozhodnutím a aj zlyhanie predstavuje vývin k lepšiemu. Okrem toho je dôležité si nastaviť určitý rebríček hodnôt, ktorý by ste nemali podliezať. To vám dodá silu a sebavedomie, ktoré nikto nezničí.

Ženám, ktoré si chcú založiť značku, odkazujem, aby okamžite konali. Keďže ja som išla do vlastnej značky s obrovskou túžbou a vášňou, ponuky na prehliadky sa hrnuli samé. Snažím sa šíriť myšlienku podpory žien, mnohé sa mi preto samé ozývajú. Keď má žena zanietenie či odhodlanie, všetko príde samé.

Simona sa snaží šíriť myšlienku podpory žien (ilu) Simona sa snaží šíriť myšlienku podpory žien (ilu) Simona Hlatká

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/kultura/moda, menuAlias = moda, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
26. apríl 2024 14:01