Reuters, Brainee x Canva
StoryEditor

Pomýlený svet Marka Zuckerberga. Rozšírenú realitu chce už v roku 2024, no nemá hardvér ani softvér

kam15.04.2022., 16:00h
Ambiciózne plány, dych berúce prezentácie a prázdne slová. Zakladateľ Facebooku túži po revolúcii, ktorá je vzdialená omnoho viac, ako si dokáže priznať.
Lajkuj Brainee.sk na

Mark Zuckerberg už raz revolúciu spôsobil. Jeho sociálna sieť Facebook sa dlhé roky držala na prvom mieste v návštevnosti a navždy zmenila fungovanie ľudí s počítačmi. Po niekoľkoročnej kritike, nedostatočných opatreniach na ochranu maloletých, súdnych sporoch a kritike z radov vlastných zamestnancov však Zuckerberg túži po novej revolúcii. Zatiaľ sú to však len prázdne slová.

Iba špeciálne efekty

Ako píše portál The Verge, zakladateľ Facebooku vníma okuliare s rozšírenou realitou (Augmented reality - AR) za „svätý grál”, ktorý „nanovo definuje náš vzťah s technológiou“, podobne ako tomu bolo pri predstavení smartfónov. Počas propagačného videa, v ktorom minulý október oznamoval firemný rebrand Facebooku na Meta, sa to hemžilo množstvom špeciálnych efektov.

Tie ukázali, že ľudia budú môcť čoskoro hrať hry a pracovať virtuálne na diaľku s ľuďmi v štýle Star Treku. V jednom momente dokonca Zuckerberg šermoval v hologramom, ktorý vtipkoval, nech sa ho nebojí bodnúť. Aj keď je táto predstava minimálne pozoruhodná, realita tejto technológie je oveľa menej vznešená.

Ukážky počas jeho prezentácie Meta, ako napríklad hranie virtuálneho šachu na skutočnom stole s niečím avatarom, neboli založené na žiadnom funkčnom hardvéri alebo softvéri. A Meta ešte nemá funkčný žiadny nositeľný prototyp svojich plánovaných AR okuliarov, ale skôr stacionárnu ukážku.

Zuckerbergova vízia YouTube/Meta

Ambiciózne plány alebo mimorealita?

Aj napriek tomu chce mať spoločnosť podľa súkromných zdrojov The Verge prvú generáciu okuliarov do roku 2024, pokročilejší dizajn pre rok 2026 a tretiu verziu o dva roky neskôr. Hovorca spoločnosti Meta odmietol tieto správy komentovať.

Podľa týchto zdrojov chce Zuckerberg dosiahnuť, aby bola jeho spoločnosť opäť vnímaná ako inovatívna. „Zuckovo ego je prepojené s [okuliarmi],“ hovorí bývalý zamestnanec, ktorý na projekte pracoval. „Chce, aby to bol jeho iPhone moment.“ Okrem toho sa túži vymaniť spod nadvlády Applu a Googlu, ktoré spoločne diktujú podmienky pre aplikácie, akou je koniec koncov aj Facebook či Instagram, ktoré patria pod Meta.

Project Nazare, ako ho Zuckerberg nazval, pritom nebude mainstreamové zariadenie, aspoň nie spočiatku. Jeho aktuálna výdrž batérie je len štyri hodiny a okuliare sú určené na používanie prevažne v interiéri. Ich cena pritom bude určite viac ako 300 dolárov. Aj keď to chvíľu potrvá, kým sa okuliare predajú vo veľkom, Zuckerberg nešetril.

​Na vývoj už mali ísť miliardy dolárov. Displeje sú napájané nákladnými vlastnými vlnovody a microLED projektormi. Prvá verzia bude mať sledovanie očí a prednú kameru spolu so stereo zvukom v ráme. Zamestnanci spolupracujú s továrňami na výrobu polovodičov v Ázii, aby vytvorili vlastné čipy.

Vymaniť sa

Okrem Nazare je však na pláne aj lacnejšia verzia s kódovým označením Hypernova. Nazare majú fungovať nezávisle od smartfónu, ale Hypernova sa spáruje s telefónom v okolí, aby zobrazovala prichádzajúce správy a ďalšie upozornenia prostredníctvom menšieho head-up displeja.

​Stále pritom vôbec nie je jasné, či budú mať ľudia o AR okuliare záujem. Podobné produkty od Microsoftu a ďalších majú poriadne ďaleko od mainstreamu. Meta to však zrejme vníma inak. Divízia spoločnosti, ktorá vyrába hardvér pre metaverzum a súvisiaci softvér, sa rozrástla na približne 18-tisíc ľudí, čo spoločnosť len minulý rok stálo 10 miliárd dolárov.

Na zostavenie okuliarov a budúceho hardvéru VR Meta agresívne prebrala ľudí od spoločností Microsoft, Apple, Google a ďalších, čím zvýšila ich cenu v celom odvetví. Zuckerberg povedal, že v nadchádzajúcich rokoch plánuje zvýšiť výdavky na budovanie hardvéru AR a VR, čo je obrovská stávka, ktorá sa deje, keď je jeho podnikanie pod tlakom zo všetkých strán.

Google Glass Wikipedia/Tedeytan

​Akcie spoločnosti Meta boli oslabené kvôli jej spomaleniu podnikania v oblasti sociálnych médií a mladými používateľmi, ktorí sa hrnú ku konkurencii, napríklad na TikTok. Protimonopolná kontrola v podstate vylúčila veľké akvizície, ktoré v minulosti naštartovali rast firmy, napríklad kúpa Instagramu a WhatsAppu.

A po tom, čo nedávnymi zmenami v sledovaní v iOS obmedzil Apple hlavný reklamný biznis Meta, Apple pripravuje útok aj na hardvérovú stratégiu Zuckerberga, počnúc špičkovým headsetom so zmiešanou realitou, ktorý má doraziť už tento rok. Okrem toho sa už vo veľkom hovorí aj o vlastných AR okuliaroch.

Aj keď Zuckerberg už vsadil takmer všetko na svoju víziu metaverza, bude trvať pekelne dlho, kým okuliare AR získajú mainstreamovú príťažlivosť. „Musíte byť skutočne misionárom, aby ste to prežili,“ hovorí niekto, kto bol zapojený do Projektu Nazare. „Bude to trvať desaťročia.“

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/tech/inovacie, menuAlias = inovacie, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
16. apríl 2024 13:16