Medzi psami a ľuďmi vznikajú silné priateľstváPexels/blue Bird/

Prečo sú psy k ľuďom také priateľské? Vedci konečne poznajú odpoveď

som13.06.2022., 14:30h

Vedci sú o krok bližšie k tomu, aby zistili, čo robí štvornohých chlpáčov našimi priateľmi. Ukázalo sa, že komunikačné schopnosti psov s človekom môžu priamo súvisieť s genetickou mutáciou.

Za posledné desaťročie genetici objavili DNA, ktorá sa podieľa na kľúčových črtách psov, ako je veľkosť a variácia srsti. Zdá sa, že časť ich DNA súvisí s osobnosťou. Len málo štúdií však priradilo konkrétne správanie k špecifickým génom. „Došlo k pozoruhodnej explózii štúdií, s výnimkou behaviorálnych štúdií,“ hovorí pre Science Robert Wayne, evolučný biológ z Kalifornskej univerzity v Los Angeles.

Priateľskejší pes

Vedci už vedia, že psy sú v porovnaní s vlkmi hypersociálne. Ukázala to aj štúdia, v ktorej pozorovali správanie 10 psov rôznych plemien a 10 vlkov v zajatí, ktorých odchoval človek. Aj vlky aj psy vítali ľudských návštevníkov, ale psy pokračovali v interakcii s ľuďmi oveľa dlhšie ako vlci, aj keď ich návštevnici boli cudzí ľudia.

Vedci sa potom obrátili na ľudí s Williamsovým-Beurenovým syndrómom, vývojovou poruchou, ktorá vedie k mentálnemu postihnutiu a špecifickému vzhľadu, no zároveň sú ľudia s týmto syndrómom veľmi priateľskí a dôverčiví.

Syndróm je spôsobený stratou časti chromozómu 7. Genetička z Princetonskej Univerzity Bridgett von Holdt sa zamerala na tento úsek DNA, pretože predtým zistila, že táto oblasť, ktorá sa nachádza na psom chromozóme 6, sa zdala byť dôležitá v evolúcii psov. Vedkyňa sa rozhodol zistiť, či táto DNA bola zodpovedná za priateľskosť psov.

Štúdia zatratila obľúbené mopslíky. Podľa nej sú už tak zdeformované, že ich nemôžeme považovať za psy

Narušená DNA

„Takmer každý pes a vlk, ktorých DNA sme sekvenovali, mali inú zmenu,” hovorí vonHoldt. Ľudia s Williams-Beurenom tiež vykazujú veľké rozdiely v tejto čati.

Hypersociálne psy mali viac narušenú DNA ako rezervovanejšie vlky, uvádza tím v Science Advances. Narušenie génu pre proteín nazývaný GTF21, ktorý reguluje aktivitu iných génov, bolo spojené s najsociálnejšími psami.

„V istom zmysle je to prvý dôkaz, ktorý objavuje gény súvisiace s vysokou spoločenskou schopnosťou psov,” hovorí Takefumi Kikusui, odborník na správanie zvierat na Azabu University v Sagamihara.

Korgi.

Justin Tang/Tasr

Kritika

Niektorí odborníci si však myslia, že štúdiu je potrebné rozšíriť na viac psov a vlkov, aby si boli istí závermi. S tak malým počtom jednotlivcov „​sú asociácie v tomto bode nanajvýš sugestívne,” uzatvára Per Jensen, behaviorálny genetik z Linköping University vo Švédsku.

menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/veda, menuAlias = veda, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false