Záhada, prečo toľko fajčiarov nikdy nedostane rakovinu pľúc, môže byť vyriešená.Pexels/MART PRODUCTION

Prečo dlhoroční fajčiari zvyčajne nedostanú rakovinu pľúc? Vedci konečne objasnili záhadný fenomén

Lukáš Kovalčík30.05.2022., 17:00h

U 80 až 90 percent celoživotných fajčiarov sa nikdy nevyvinie rakovina pľúc. Ako je to možné?

Fajčenie cigariet je hlavnou príčinou rakoviny pľúc. Bezpochyby najbezpečnejším spôsobom, ako sa pred ochorením chrániť, je vyhýbať sa fajčeniu. Na druhej strane tu máme záhadný fenomén, že štatisticky sa len u menšej časti fajčiarov vyvinie rakovina.

Prečo je to tak? Na to sa už vedci dlhšie snažia nájsť odpoveď. Najnovšie poznatky však dokazujú, že za tým pravdepodobne stojí genetika, píše web ScienceAlert.

Odpoveďou je genetika

Výsledky štúdie publikovanej v časopise Nature naznačujú, že u niektorých fajčiarov sa vyvinuli robustné mechanizmy, ktoré ich chránia pred rakovinou pľúc obmedzením génových mutácií.

Unsplash/Andres Siimon

Vedci zistili, že gény na opravu DNA sú u niektorých jedincov aktívnejšie, čo ich môže chrániť pred vznikom rakoviny, aj keď pravidelne fajčia cigarety.

Štúdia využívala genetické profily odobraté z priedušiek 14 nefajčiarov a 19 ľahkých, stredne silných a ťažkých fajčiarov. Povrchové bunky zozbierané z pľúc účastníkov boli sekvenované individuálne, aby sa zmerali mutácie v ich genómoch.

Koronavírus aj opičie kiahne sa môžu schovať. Na tieto smrteľné choroby dodnes ľudstvo nemá liek

„Najsilnejší fajčiari nemali najvyššiu mutačnú záťaž," hovorí epidemiológ a pneumológ Simon Spivack z Albert Einstein College of Medicine.

Zatiaľ čo sa zdá, že toxický tabakový dym spúšťa ďalšie bunkové mutácie v pľúcach, to, či sa tieto mutácie vyvinú do nádorov, závisí od toho, ako dobre telo dokáže opraviť alebo znížiť poškodenie DNA.

Podľa autorov štúdie, zistenia jednoznačne dokazujú, že mutácie v ľudských pľúcach pribúdajú s prirodzeným vekom a medzi fajčiarmi je poškodenie DNA ešte výraznejšie.

Po 23 rokoch fajčenia sa nárast bunkových mutácií zastaví

Tabakový dym je už dlho spájaný so spúšťaním poškodenia buniek v pľúcach, no štúdia zistila, že nie všetci fajčiari sú na jednej lodi. Zatiaľ čo množstvo cigariet, ktoré niekto vyfajčí, súvisí so zvýšením miery bunkových mutácií, po približne 23 rokoch fajčenia škatuľky denne toto riziko stagnuje.

„Naše údaje naznačujú, že títo jedinci mohli prežiť tak dlho aj napriek silnému fajčeniu, pretože sa im podarilo potlačiť ďalšiu akumuláciu mutácií. Toto vyrovnanie mutácií môže prameniť z toho, že títo ľudia majú veľmi zdatné systémy na opravu poškodenia DNA alebo detoxikáciu cigaretového dymu,” uviedol odborník.

Tieto zistenia by mohli pomôcť vysvetliť, prečo sa u 80 až 90 percent celoživotných fajčiarov nikdy nevyvinie rakovina pľúc. Taktiež by to mohlo pomôcť objasniť, prečo sa u niektorých ľudí, ktorí vôbec nefajčia, vyvinú nádory.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/ako-na-to, menuAlias = ako-na-to, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false