Freepik/kjpargeter

Stále si myslíš, že znečistené ovzdušie sa ťa netýka? Podľa vedcov zásadne ovplyvňuje množstvo spermií

kam09.11.2021., 14:00h
Vedci z University of Maryland School of Medicine zistili, že dýchanie znečisteného vzduchu môže spôsobiť zníženie počtu spermií.

V novej štúdii, publikovanej v Environmental Health Perspectives, vedci zistili, že znečistenie ovzdušia spôsobuje zápal mozgu u myší, čo malo za následok zníženie spermií. O prepojení mozgu a reprodukčného systému informovala University of Maryland.

Vedci vyšľachtili myši, ktorým chýbal proteín, ktorý môže spôsobiť zápal mozgu. Potom vystavili mutantné aj normálne myši znečistenému vzduchu pred testovaním počtu spermií zvierat. Vedci zistili, že mutantné myši nemali znížené množstvo spermií, zatiaľ čo normálne áno, píše web Futurism.

Vedci sa domnievajú, že znečistenie ovzdušia špecificky spôsobovalo problémy v hypotalame normálnych myší, ktorý riadi základné funkcie, ako je hlad, smäd a reprodukcia.

Pixabay/Gerd Altmann

„Naše zistenia ukázali, že poškodenie spôsobené znečistením ovzdušia – aspoň čo sa týka počtu spermií – by sa dalo napraviť odstránením jediného zápalového markera v mozgoch myší, čo naznačuje, že by sme mohli byť schopní vyvinúť terapie, ktoré by mohli zabrániť alebo zvrátiť poškodenie plodnosti spôsobené znečistením ovzdušia,“ uviedol vo vyhlásení Zhekang Ying, hlavný autor štúdie a odborný asistent medicíny na univerzite.

Nie je to len o plodnosti

Ak sa zistenia prenesú na ľudí, vedci dúfajú, že ich objavy môžu viesť k vývoju liečby neplodnosti, ako aj širokého spektra ďalších stavov spôsobených znečistením ovzdušia. „Tieto zistenia majú širšie dôsledky, ako len na plodnosť, pretože existuje mnoho ochorení, ako je vysoký krvný tlak, cukrovka a srdcové choroby, ktoré môžu byť výsledkom zápalu mozgu v dôsledku znečistenia ovzdušia,“ povedal Charles Hong, riaditeľ kardiologického výskumu na univerzite.

​Ak odborníci budú zo štúdie vychádzať, mohli by pomôcť ľuďom v oblastiach, ktoré sú neúmerne zasiahnuté znečistením ovzdušia. V skutočnosti početné štúdie zistili, že populácia s nižším sociálno-ekonomickým postavením najviac pociťuje účinky znečistenia, čo vedie k väčšiemu počtu chorôb a úmrtí.

„Znečistenie životného prostredia je problémom rovnosti v tom, že niektorí ľudia, ktorí sú chudobní alebo majú odlišnú farbu pleti, majú tendenciu čeliť závažnejším zdravotným stavom v dôsledku väčšej expozície,“ hovorí Albert Reece, dekan univerzity v Marylande. „Je dôležité preskúmať mechanizmy, ktorými znečistenie ovplyvňuje telo, aby sme mohli navrhnúť spôsoby prevencie alebo liečby týchto stavov a odstránili tieto zdravotné rozdiely.“

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/klimaticka-zmena, menuAlias = klimaticka-zmena, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false