Žijeme v novej epoche, tvrdia vedci.Facebook/ScienceSprings

Nečakaný objav v Tichom oceáne. Našli rádioaktívny materiál, ten potvrdil, že na Zemi začala nová epocha

kov14.07.2022., 08:00h

Podľa odborníkov sa nachádzame v etape, ktorej hlavným hýbateľom je človek.

Antropocén - týmto názvom niektorí vedci označujú súčasnú geologickú epochu. Termín označuje obdobie, kedy ľudská činnosť začala mať významný vplyv na geológiu a ekosystémy Zeme – v neposlednom rade prostredníctvom klimatických zmien.

Najnovšie vedci tvrdia, že presne určili začiatok antropocénu prostredníctvom konkrétnych biomarkerov – rádioaktívneho materiálu objaveného v morských sedimentoch a koraloch v severozápadnom Tichom oceáne pri pobreží Japonska.

Ľudstvo zrejme došlo do bodu zlomu. Smrtiaca baktéria začína byť odolná voči všetkým antibiotikám

Tento materiál pochádza z atómových testov vykonaných v regióne počas 50. rokov minulého storočia a predstavuje jasnú zmenu v oceánskom prostredí, píše web ScienceAlert.

Žijeme v novej epoche, tvrdia vedci.

Facebook/ScienceSprings

Na základe zozbieraných údajov výskumný tím tvrdí, že sa epocha antropocénu začala v roku 1954.

„Našou úlohou bolo nájsť jasné stopy rádioaktívneho spádu od 50. rokov do roku 1963, keď sa testovanie z veľkej časti zastavilo. Odobrali sme jadrové vzorky z oblasti zálivu a našli sme tam úplne zjavné stopy plutónia zo spádov," hovorí geovedec Yusuke Yokoyama z University of Tokio v Japonsku.

„Zozbierali sme však aj kostry koralov z ostrova Ishigaki, juhozápadne od Okinawy, ktoré obsahovali stopy rádioaktívneho spádu. Porovnanie sedimentov s koralmi nám umožňuje presnejšie datovať tieto vzorky,“ dopĺňa vedec.

Žijeme v novej epoche, tvrdia vedci.

Wikipedia/United States Department Of Defense

Oficiálne žijeme v holocéne, no nie je to aktuálne

Rovnako ako stromy, koraly tiež vytvárajú letokruhy, ktoré nás dokážu informovať o veku týchto morských živočíchov. Na podrobné preskúmanie vzoriek vedci použili rôzne techniky chemickej analýzy, vrátane hmotnostnej spektrometrie. Výsledky ich bádania ukázali, že kľúčovým bol rok 1954.

Oficiálna geologická epocha v ktorej sa nachádzame-holocén, začal zhruba pred 11 700 rokmi, no vedci z mnohých oblastí si myslia, že je potrebné akceptovať veľké zmeny, ktoré sme zaznamenali v posledných desaťročiach, a boli vyvolané väčšinou ľudskou činnosťou.

Momentálne sa odborníci celkom nevedia dohodnúť, kedy skutočne začalo obdobie antropocénu. V tejto súvislosti sa skloňuje priemyselná revolúcia či začiatok nárastu emisií uhlíka. Autori tejto štúdie sú však presvedčení, že to bolo v roku 1954.

„Táto štúdia je dôležitá nielen na upevnenie definície antropocénu, ale aj preto, že úspešné využitie našej metódy znamená, že by sa mohla použiť aj na zlepšenie oceánskych a klimatických modelov alebo dokonca pomôcť preskúmať cunami a iné geologické nebezpečenstvá," uzatvára Yokoyama.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/klimaticka-zmena, menuAlias = klimaticka-zmena, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false