Netflix

Hit od Netflixu v realite: K Zemi skutočne mieri niekoľko asteroidov. Ako sa s nimi vysporiadame?

kam10.01.2022., 14:00h
Svet čelí mnohým problémom a potenciálnym katastrofám. Dopad asteroidu patrí k tým najextrémnejším.
Lajkuj Brainee.sk na

Streamovacej platforme Netflix v posledné týždne kraľuje snímka Don't Look Up. Filmová alegória využíva globálne katastrofálny dopad „planétového vraha“ na Zem. Je to príbeh o korupcii, predajnosti a politickom, korporátnom záujme uprednostňovanom pred zdravím a blahobytom ľudstva.

Medzitým momentálne zažívame záplavu príbehov o blížiacej sa globálnej katastrofe, píše portál The Conversation. Ale na rozdiel od správ o pandémiách a klimatických zmenách je táto spôsobená dopadom obrovského asteroidu. Alebo kométy. Alebo oboch. Mali by sme sa takejto udalosti skutočne obávať?

Tragické predpovede

„Mám skúsenosť, že vražedné asteroidy majú tendenciu zasahovať v letných mesiacoch, keď je uhorková sezóna. Možno sme tak unavení z pochmúrnych správ o šírení omikronového variantu a súvisiacich problémoch, že zabijácky asteroid (alebo kométa) urobí osviežujúcu zmenu,” hovorí Monica Grady, profesorka planetárnych a vesmírnych vied The Open University.

Asteroid Unsplash/Bryan Goff

​Niektoré britské noviny sa obrátili na Nostradama, astrológa zo 16. storočia. Pár z nich na konci roka 2021 zverejnili články o roku 2022, kedy Nostradamus predpovedal, že svet skončí obrovským nárazom telesa z vesmíru. Tento háčik viedol k tabuľkám objektov, ktoré sa v roku 2022 môžu priblížiť (ale pravdepodobnejšie sa nepriblížia) k Zemi.

„Môj obľúbený zoznam zverejnili noviny Sun, ktoré opísali päť asteroidov smerujúcich k Zemi, a to len v priebehu januára,” hovorí Grady. Už sme minuli prvé dva asteroidy na tomto zozname, ktoré sa 5. januára rútili okolo Zeme vo vzdialenosti 1,3 a 2,4 milióna míľ.

„Nie, ani som si ich nevšimla – a to študujem asteroidy. Predpokladá sa, že v najbližších dňoch preletia ďalšie tri asteroidy vo vzdialenosti jeden až päť miliónov míľ od Zeme, s veľkosťou od veľkosti auta až po veľkosť Sochy slobody. Ten, ktorý sa dostane najbližšie, bude stále štyrikrát tak ďaleko ako Mesiac, takže nie úplne blízko.”

Môžu byť udalosti z filmu skutočné?

Dej filmu Don't Look Up od Netflixu sa sústreďuje na dvoch astronómov. Tí objavia kométu, ktorá sa o šesť mesiacov zrazí so Zemou. Pokúšajú sa to povedať prezidentke Spojených štátov, no tá sa viac zaujíma o voľby v polovici funkčného obdobia.

Film si robí srandu z pravicovej politiky USA, vplyvu darov politickým stranám na politiku (a politikov), zvyšujúcej sa kapacity moderných technológií zbierať informácie o zdraví, zvykoch a životnom štýle a využívaní týchto informácií technologickými gigantmi.

Nerobí si to však srandu z vedy. „Objav kométy je (tak trochu) realistický. Čo by malo byť, keďže Amy Mainzer, hlavná výskumníčka programu NASA NEOWISE na sledovanie asteroidov, bola vedeckou poradkyňou pri výrobe. Vo filme astronómovia hlásia svoje zistenia Úradu pre koordináciu planetárnej obrany, čo je, ako ukazuje film, skutočná organizácia prevádzkovaná NASA,” vysvetľuje Grady.

Zem v minulosti zasiahli veľké asteroidy – preto sa dnes po planéte nepotulujú žiadne obrovské dinosaury. A každý deň ho bombardujú tony prachu a meteoritov. Je isté, že „zabijak planét“ sa niekedy v budúcnosti objaví (hoci sa vyskytuje najviac raz za 50 miliónov rokov) – a medzinárodné vlády to berú oveľa vážnejšie, ako je zobrazené vo filme.

​Existuje dobre otestovaný protokol na hlásenie nových asteroidov a komét, a tak vieme napríklad aj o tých, ktoré tento mesiac preletia blízko Zeme. Existujú aj plány na zmiernenie možných následkov asteroidu na kolíznom kurze so Zemou.

Tie sa zvyčajne spoliehajú na vychýlenie kurzu asteroidu, pretože pokus o jeho zostrelenie na poslednú chvíľu nie je možný – vyžadovalo by to príliš veľa energie. Spomenúť však musíme aj novembrové spustenie NASA DART, misie na testovanie technológií, ktoré ďalej pomôžu objasniť, ako najlepšie odkloniť asteroidy ohrozujúce Zem.

Ale tam, kde sa Don't Look Up dotýka nervov, je nedostatočná pripravenosť na núdzovú situáciu, ak (keď) konečne nastane a plány na zmiernenie zlyhajú. „Tu sa vraciam k alegórii na klimatické zmeny. Neexistuje žiadny plán B. Slogan „Nepozerajte sa hore“ vo filme popiera, že blížiaca sa kométa zničí planétu – je to vyobrazené ako falošné správy. Nejde však o to. Sme globálne spoločenstvo a musíme konať spoločne,” dodáva na záver Monica Grady.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false